El carrer Aragó de l’Eixample de Barcelona és una de les principals artèries de trànsit de la ciutat, per on circulen més de 60.000 vehicles al dia. Però en un context de creació d’eixos verds i de limitació del trànsit privat —almenys pel que fa a la política del govern municipal sortint— l’entitat Eixample Respira considera que encara han d’augmentar les limitacions en pro de la salut i per baixar la contaminació, i per això aquest dilluns a la tarda un centenar de veïns —entre els quals molts menors d’edat— han tallat el carrer Aragó durant una mitja hora.

Un moment del tall del carrer Aragó de l'Eixample de Barcelona, aquest dilluns a la tarda / Foto: Eva Parey

“És l’inici d’una campanya per demanar un nou model de carrer”, ha afirmat Genís Domínguez, membre d’Eixample Respira —plataforma que fins fa poc estava liderada per Guille López, ara regidor electe per Barcelona en Comú—, que considera que ara el que cal és “convèncer els veïns perquè s’hi sumin” per poder traslladar la petició al nou govern municipal, sigui quin sigui, perquè “defensar la salut no té a veure amb quin partit governa”. Així, al punt de les 18 hores, els concentrats han procedit a tallar el carrer Aragó a la cruïlla amb la Rambla Catalunya, tot i que, just un moment abans, la Guàrdia Urbana ha procedit a tallar el mateix carrer a l’altura del passeig de Gràcia, de manera que no hi ha hagut vehicles atrapats en aquest tram.

 

El tall reivindicatiu ha anat acompanyat de la lectura d’un manifest on es reclama que el carrer Aragó passi de ser “autopista a espai de vida” i on es recorda que al llarg dels anys ja ha passat per diversos canvis de model, des de l’inicial del 1882, amb el ferrocarril en trinxera i ponts unint els carrers perpendiculars passant pel soterrament de les vies el 1962 fins a arribar a esdevenir, en l’actualitat, “l’autopista urbana per excel·lència” amb una situació on els veïns “no poden obrir les finestres, i els que hi passen, no poden gaudir d’aquest espai per passejar, jugar o comprar”. Per això reclamen un canvi perquè “les persones que hi vivim tenim unes sensibilitats diferents de les de fa uns anys, i cal que l’urbanisme de la ciutat hi doni resposta”.

En tot cas, la campanya de moment només proposa un canvi de model, però sense un projecte clar més enllà de demanar “una nova avinguda adaptada als nous temps i als seus reptes, un nou carrer ple de vida, amb més verd, menys soroll, on poder respirar aire net”, això sí, sense donar solució o alternativa als 60.000 vehicles diaris que passen pel carrer Aragó.