El 22 de gener del 2020, aviat farà cinc anys, el temporal Gloria va causar moltes destrosses a bona part de Catalunya, però una de les més simbòliques va ser la del Pont del Petroli de Badalona, un vell pantalà reconvertit en mirador sobre el mar que combinava el passat industrial de la ciutat amb una moderna zona de passejada. A causa dels estralls la passera va quedar impracticable i tancada a l’accés públic davant els seriosos problemes de seguretat que hauria implicat transitar-hi. D’aleshores ençà, Badalona ha fet passos per recuperar el Pont del Petroli, amb un nou projecte i diversos estudis de viabilitat.

 

Ara, quan estem a punt d’arribar al cinquè aniversari d’aquells fets i, per tant, cinc anys sense que la ciutadania pugui gaudir del Pont del Petroli, l’Ajuntament d’aquesta ciutat del Barcelonès confia en que la recuperació d’aquesta infraestructura sigui una realitat aquest mateix 2025, un cop el projecte està enllestit a l’espera de l’autorització definitiva de l’Estat, que és qui té competències en la línia de costa. Segons avança aquest dimarts l’ACN, només queda un escull per engegar les obres aquest mateix estiu, l'autorització del Ministeri per a la Transició Ecològica, que, segons el tinent d'alcalde de Territori i Sostenibilitat de Badalona, Dani Gracia, “triga més del que és raonable”, segons declaracions a la citada agència, on afegeix que el Pont del Petroli, “és un símbol” i per tant confia en “recuperar-lo d'una vegada per totes”.

Cinc anys d’espera

De fet, les autoritats badalonines van expressar la seva intenció de recuperar el pantalà des del primer moment, i Xavier Garcia Albiol (PP), en la seva segona experiència com a alcalde (maig 2020-novembre 2021) va presentar el primer projecte de recuperació el novembre del 2020 amb l’anunci que el pont s'arreglaria en menys de dos anys i l'obra costaria 1,5 milions d'euros. Ara bé, sempre segons l’agència citada, al llarg dels anys s’han succeït nous ajornaments i increments del pressupost. Així, els resultats d'un estudi de la UPC van allargar els terminis fins a la segona meitat de 2023 i posteriorment ja es parlava de la reobertura pel 2024, mentre que el pressupost ja hauria pujat als 2,3 milions.

L’estiu del 2022, sota l’alcaldia de Rubén Guijarro (PSC), es va dur a terme una votació popular per definir el projecte de nou Pont del Petroli, que tot i la baixa participació, unes 6.000 persones per una població de més de 220.000 habitants, va definir una forma rodona amb un forat al mig per suportar millor els temporals i facilitar que es pugui contemplar el fons marí. És a dir, amb la forma d’un ovni o un dònut amb la idea que aquesta obertura al mig redueixi la pressió que hi pugui exercir l'impacte d'un futur temporal, facilitant el pas de l'aigua i la seva sortida. El mateix estiu comencen nous estudis geotècnics per dur a terme el projecte, encara amb la vista posada a una inauguració pel 2024.

Ara bé, tot i que l’objectiu de l'Ajuntament era iniciar les obres abans de l'estiu passat, com que el Pont del Petroli és dins la zona de domini públic marítimo-terrestre, és preceptiu el permís del Ministeri per a la Transició Ecològica, cosa que encara no s’ha aconseguit: “Tenim el projecte aprovat i a punt de licitar, portem un any darrere el Ministeri", assegura Gracia, que apunta, sempre a l’ACN, que només queda resoldre una “qüestió tècnica” perquè l'Estat pugui donar el vistiplau definitiu, raó per la qual urgeix al Ministeri perquè respongui aquest mateix mes de gener, de manera que així al maig o juny es podrien iniciar les obres, que com que s’han de fer al mar, demanen bon temps i evitar l’època de temporals, i per això considera que si no s’aconsegueix el permís en els propers dies, l’obra podria quedar ajornada un any més, fins al 2026.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!