La cobertura de la ronda de Dalt de Barcelona és un projecte a llarg termini que encara trigarà molts anys a estar conclòs. Amb tot, després que el 2020 es fes un primer pas amb la cobertura d’un tram entre el Mercat de la Vall d'Hebron i l'Institut Vall d'Hebron, d’uns 200 metres, el proper mes de juny començaran les obres de l’anunciada fase dos, entre l’IES Vall d’Hebron i l’avinguda de Vallcarca, completat així la cobertura en aquesta part del districte d’Horta-Guinardó en direcció al de Gràcia, però encara amb un gran tram pendent entre el mercat i la plaça de Karl Marx, en direcció a Nou Barris. 

L’inici d’aquestes obres ja estava anunciat per a la primavera, però aquest dimarts s’ha concretat que començaran al juny un cop ha quedat aprovat definitivament en la Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures, Mobilitat i Habitatge el projecte executiu de les obres d’estructura de la segona fase del cobriment, en un tram d’uns 340 metres, que juntament amb els 200 coberts el 2020, sumaran una part coberta d’uns 540 metres. El tram a cobrir facilitarà la connexió dels barris de Sant Genís dels Agudells -costat muntanya- i la Teixonera -costar mar-. Les obres s’allargaran tres anys, fins al juny del 2027, i aleshores quedarà pendent urbanitzar la coberta resultant, que s’haurà de concretar en el marc de la Comissió del Pacte per a la transformació de la ronda de Dalt i el seu entorn. El pressupost global és d’uns 40 milions d’euros.

El tram a cobrir consta de dues seccions en un segment en que la ronda transcorre en trinxera i semicoberta en voladís, de tal manera que no caldrà fer cap soterrament sinó només cobrir la part no coberta actualment. El projecte executiu d’estructura inclou les obres per construir el mur central de suport de l’estructura de cobertura, la pròpia cobertura i els passos de serveis a la cobertura, així com la resta d’elements necessaris per a habilitar l’estructura com a túnel: sis sortides d’emergència i una sala tècnica integrada en una de les sortides. L’estructura de cobertura tindrà forma de T i es compondrà d’un mur central de formigó armat i una coberta formada per pre-lloses recolzades en la coronació del mur central i sobre l’extrem del voladís. Pel que fa a les sortides d’emergència, se n’habilitaran tres al costat mar i tres al costat muntanya, i al llarg de la cobertura s’inclouen sis passos de serveis.

Dues fases d’obres

Les obres d’estructura s’executaran en dues fases. Una primera en què s’executaran el mur central i les sortides d’emergència, i una segona en què s’executaran la coberta i els passos de serveis juntament amb les instal·lacions i acabats del túnel generat, que es definiran en un altre projecte. La previsió és que la primera fase comenci el juny vinent i que totes les actuacions de cobertura, estructura i instal·lacions estiguin finalitzades el juny de 2027. Un cop estigui acabada la cobertura, caldrà tirar endavant les obres d’urbanització del nou espai que s’haurà generat. La definició i les característiques de la zona de passeig i activitats seran objecte d’un projecte posterior que es concretarà en el marc del pacte per la ronda de Dalt i que s’executarà a partir de 2027, una vegada finalitzades les obres de cobertura.

Secció de la cobertura / Foto: AjBCN

Pel que fa al pressupost, les obres d’estructura incloses en el projecte aprovat ara comptaran amb 17,75 milions d’euros. A això caldrà sumar-hi el cost de les instal·lacions i acabats del túnel i el de la urbanització, que es definiran en dos projectes propis. S’estima que el cost total de totes les obres de cobertura del tram serà d’uns 40 milions d’euros, dels quals uns 33 seran en aquest mandat.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!