De no fer cap acte a fer una inauguració amb bombo i platerets. Tot i que inicialment l’entrada en servei de la nova estació de Sant Andreu no havia de comptar amb cap acte formal d’inauguració, i la previsió no anava més enllà d’obrir portes i començar a funcionar amb normalitat, a partir de divendres va haver-hi un canvi de plans, començant pel mateix dia de l’entrada en servei, que havia de ser diumenge però per raons de “contingències imprevistes en l’execució dels treballs d’electrificació i catenària, que havia de lliurar l’UTE Dragados-Tecsa”, segons Adif, va comportar el trasllat a dilluns.
Després del canvi de dia va arribar la confirmació oficial que sí que hi hauria acte institucional, tot i que més que una inauguració, tant el ministeri de transports com l’Ajuntament de Barcelona van parlar d’una “visita a l’estació de Sant Andreu”. També des de la Generalitat es va anunciar la presència a l’acte del president del Govern, Pere Aragonès, que finalment no hi ha assistit per “raons logístiques”, segons fonts del mateix govern, així que la ‘visita’ l’han efectuat el conseller de Territori, Juli Fernández, l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau i la ministra de Transports, Raquel Sánchez. Tots tres han fet l’acte simbòlic de marcar una targeta de viatge per entrar a l’estació poques hores després que ho fessin, encara de matinada, els primers passatgers.
Tot i tractar-se de la inauguració d’una estació de tren, cap dels tres visitants ha fet ús d’aquest servei a l'arribada, de manera que s’han trobat a l’esplanada que dona accés al nou equipament i tot seguit han fet un recorregut per l’andana per poder admirar la seva lluminositat i el mural que la decora. A continuació, després de sortir per una escala d’emergència al final del recorregut, una carpa habilitada a l’efecte ha servit per a uns discursos on els polítics han mostrat sintonia i alhora han marcat punts de vista diferents. Del no-res a una inauguració amb tots els ets i uts.
I és que més enllà d’estar tots satisfets i envanits que finalment hagi entrat en servei una estació esperada durant anys, necessària per substituir una instal·lació que tot i el seu valor històric -168 anys des de la seva construcció, la més antiga en servei a l’Estat espanyol-, havia quedat absolutament desfasada i antiquada, no han perdut ocasió per reivindicar com a propi l’èxit, això sí, dins d’una sintonia entre els governs espanyol, català i barceloní. La primera a parlar, l’alcaldessa Colau, ha atribuït l’obertura definitiva a “la reivindicació veïnal”, a “anys de protestes” i ha criticat la “paralització de les obres per part del PP”, a més de recordar que la posada en servei de l’estació és un primer pas per “començar a teixir i cosir la zona”.
Per la seva banda, el conseller Fernández també s’ha felicitat per l’obertura, tot apuntant que “durant dècades el compromís del govern de l’Estat no ha estat a l'altura”. A més, tot i reconèixer la “bona feina”, ha apuntat que “és la meva obligació recordar tota la feina que queda pendent per fer”. “La Generalitat volem ser part de la solució” ha insistit Fernández i per això ha reclamat el traspàs, tot assegurant que el Govern vol “totes les responsabilitats, com les tenim a ferrocarrils, metro i tramvia i també les volem a Rodalies”. “Volem tots els trens i totes les vies”, ha insistit.
Finalment, la ministra Sánchez també s’ha posat medalles per la posada en servei de l’estació en un discurs on ha reivindicat l’obra de l’actual govern espanyol i sense concedir a les altres dues administracions gaire mèrit. De fet, ha recordat que el govern espanyol ha invertit aquest 2022 en matèria ferroviària, 130 milions d’euros en tota l’operació Sant Andreu - la Sagrera i 237 milions al conjunt de Catalunya, que ha xifrat en “800.000 euros al dia”, tot afegint que “Catalunya és la primera comunitat en inversió ferroviària en termes absoluts”, apuntant que hi ha un increment d’inversió del 40% respecte al 2021.
La ministra ha recordat totes les actuacions en marxa a hores d’ara, entre les quals les noves estacions en execució o programades a Ocata, Molins de Rei, Mollet del Vallès, Vilafranca del Penedès i Vacarisses i ha insistit que s’està acomplint el pla de Rodalies presentat el 2020 amb una inversió global de 6.300 milions d’euros fins al 2030. “En dos anys estan acabades o en execució 2.224 milions”, ha assenyalat. Entre fotos de rigor i mentre els trens ja feia hores que circulaven amb normalitat, ha acabat un acte de ‘visita’ a l’estació. Això sí, segons el mateix ministeri, ha servit perquè la ministra hagi “posat en servei” l’estació.