El districte de Nou Barris de Barcelona és el que més places d’aparcament lliure i gratuït té a l’abast dels veïns a la ciutat de Barcelona. Fins a aquest 2022 només es veien obligats a pagar per aparcar en àrees verdes d’estacionament regulat els veïns del barri de Vilapicina i la Torre Llobeta, mentre que a la resta del districte no hi havia cap regulació. Aquesta situació però, ha començat a canviar en les darreres setmanes, ja que aquest mateix mes de març s’ha implementat la zona verda d’estacionament per a residents al barri de la Prosperitat i, segons ha anunciat l’Ajuntament de Barcelona aquesta mateixa setmana, al maig la zona es doblarà amb la incorporació del barri de Porta

mapa zona 32 aparcamiento ajbcn

Plànol de la zona 32 d'estacionament regulat, que inclou els barris de Porta i Prosperitat / AjBCN

Aquesta colonització de zones verdes, que en alguns casos han estat qüestionades pels veïns amb cartells de protesta, signifiquen el principi de la fi de l’aparcament lliure i gratuït en una de les últimes zones de Barcelona on això era possible i coincideix en el temps amb l’inici de les protestes dels mateixos encarregats de la vigilància i control dels parquímetres, que a banda de denunciar els persistents problemes que tenen amb els usuaris, s’han queixat de l’augment de zones per a controlar, cada cop més gran, sense que hi hagi hagut un reforç de la plantilla, actualment d’uns 170 treballadors pel que fa al servei a peu.

En tot cas, després de posar-se en marxa la zona verda regulada al barri de Prosperitat, al maig aquesta s’estendrà al barri de Porta, abastant l’espai comprès entre el carrer del Doctor Pi i Molist, el passeig de Verdum, el passeig de Valldaura, l’avinguda Meridiana i el passeig de Fabra i Puig. Juntament amb la Prosperitat conformarà la nova zona 32. Amb aquesta ampliació, es regulen 1.236 noves places verdes. Això significa que els vehicles dels no residents a la Zona 32 només podran estacionar un màxim de dues hores dins de l’horari de regulació que indiqui el senyal vertical corresponent, i amb la tarifa d’àrea Verda que correspongui a l’etiqueta mediambiental del vehicle. A més, està previst de crear 342 noves places d’àrea Motos, 161 noves places d’àrea DUM, i 50 places d’àrea Blava.

Prioritat per a les persones residents

Segons l'ajuntament, l’àrea verda d’estacionament té com a objectius bàsics prioritzar l’estacionament per als residents al barri, garantir la rotació als voltants dels eixos comercials a través de l’àrea blava, i també millorar el control i la gestió de les places de càrrega i descàrrega. A més, permet d’evitar els estacionaments de llarga durada per part de residents en altres zones de la ciutat. La de Porta entrarà en funcionament el 2 de maig. Els treballs previs, però, començaran el 23 de març, amb la presenyalització vertical al carrer indicant les dates en les quals no es podrà aparcar per dur a terme les obres de senyalització a cada carrer, i continuaran amb l’execució de la pintura horitzontal i la senyalització vertical, la instal·lació dels parquímetres i l’enviament de cartes a residents.

Informació a residents

Totes les persones residents d’aquesta ampliació que siguin titulars d’un vehicle registrat al seu domicili podran aparcar a les places verdes de la Zona 32 així identificades en el senyal vertical corresponent, amb la tarifa de resident que correspongui a l’etiqueta mediambiental del seu vehicle. El veïnat empadronat a la zona que sigui titular d’un turisme domiciliat a Barcelona no haurà de fer cap gestió: rebrà al seu domicili una carta informativa sobre la seva zona de resident i un fulletó informatiu sobre l’ús de l’estacionament com a resident. Els nous residents empadronats dins dels límits d’aquesta ampliació i que tinguin dret a estacionar a l’AREA amb tarifa de resident, poden sol·licitar els seus drets d’estacionament de resident a l’Oficina Virtual de l’Ajuntament de Barcelona, trucant al 010 o, mitjançant la sol·licitud de cita prèvia, als Punts d’Atenció Ciutadana B:SM.

Imatge principal: Cartell en contra de la zona verda al barri de Prosperitat / Jordi Palmer