L’Ajuntament de Barcelona ha acceptat finalment que la ciutat té un problema greu amb la neteja, que s’ha disparat des de l’estiu ençà amb un increment de la brutícia que ha generat com a conseqüència l'aparició de plagues.
Com a reconeixement implícit a aquests greus problemes i a l’espera que al març del 2022 entri en vigor la nova contracta de neteja que suposarà un reforç de 400 treballadors més i l’estrena de nova maquinària, el govern municipal ha presentat aquest dilluns un nou pla de reforç de manteniment integral i neteja de l’espai públic que, sota el nom de ‘Cuidem Barcelona’, destinarà 70 milions d’euros extraordinaris a combatre l’actual desgavell.
En compareixença davant els mitjans aquest dilluns a la tarda, la tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz, acompanyada del regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Eloi Badia i la gerent municipal, Sara Berbel, ha presentat el nou pla de manteniment integral de l’espai públic de Barcelona com un “punt d’inflexió importantíssim” que permetrà “abocar esforços i reforços” en una sèrie d’actuacions, 350 en total, que servirà per reforçar la neteja de l’espai públic i el manteniment dels elements urbans als deu districtes de la ciutat.
Pla de xoc
Aquest pla de xoc incorpora mesures a curt i mitjà termini per resoldre incidències detectades i millorar l’estat de carrers, parcs i places en àmbits com la neteja, les pintades, la senyalització, els elements urbans, la pavimentació, l’enllumenat, el verd urbà, el clavegueram i el patrimoni artístic. A més, es crearà un Comitè de Coordinació de Manteniment de la Ciutat, pilotat per Jordi Campillo, que s’encarregarà de monitoritzar les mesures que es desenvolupin i permetrà la detecció de noves necessitats en coordinació amb cada territori.
‘Cuidem Barcelona’, que el consistori ven com un pla “per afrontar el final de la pandèmia i els nous usos de l’espai públic per part de la ciutadania” comportarà accions concretes ja des d’aquest mes d’octubre com ara neteja de pintades, retirada d’adhesius, manteniment de papereres, neteja de xiclets, neteja a fons de paviments, repintat de les ubicacions de contenidors, neteja exterior de contenidors, neteja sota les papereres, retirada d’herbes espontànies, baldeig amb aigua, renovació d’elements del mobiliari urbà, pavimentació de 24.774 metres quadrats i actuacions de senyalització.
El pla, a més, preveu un reforç dels canals de comunicació amb la ciutadania, amb web, app ‘Barcelona a la butxaca’ i telèfon gratuït (900 226 226), per notificar i resoldre incidències a l’espai públic. Tot plegat, molt semblant a la campanya ‘Junts cuidem Barcelona’ que el grup municipal de Junts per Catalunya a l’Ajuntament de Barcelona va presentar fa uns dies per donar eines a la ciutadania per denunciar l’estat de deixadesa i degradació de la ciutat.
Principals punts d’actuació
A més, l’ajuntament ha detallat que les actuacions començaran ja aquest mateix mes d'octubre en els següents punts de tots els districtes de la ciutat: Ciutat Vella, Pou de la Figuera i entorns; Eixample, entorns del Mercat de Sant Antoni i carrers Manso i Parlament; Sants-Montjuïc, plaça Santa Madrona; les Corts, entorns del Mercat de les Corts; Sarrià – Sant Gervasi, plaça de Sant Vicenç de Sarrià; Gràcia, riera de Sant Miquel i carrers adjacents; Horta-Guinardó, plaça Pastrana; Nou Barris, plaça Roja i entorns; Sant Andreu, plaça de la Trinitat; i Sant Martí, Rambla del Poblenou confluència amb carrer Doctor Trueta.
Aquests 70 milions extres, que segons Sanz suposen “un esforç extraordinari” i que segons Berbel no implicarà “que es deixin de fer altres projectes”, suposa en tot cas una despesa addicional que reconeix que la implementació de la nova contracta de neteja no serà efectiva fins el març de l’any vinent i per tant, admet la necessitat urgent de reaccionar de manera immediata als greus problemes que viu la ciutat.
La nova contracta, al març
A partir de març del 2022 es començarà a desplegar el nou contracte de neteja, el més gran de la ciutat -un 10% del pressupost municipal- i que suposarà un increment de personal de neteja i recollida de residus i la incorporació de nova maquinària que permetrà donar millor resposta a les necessitats de cada barri a la ciutat. Aquest desplegament s’iniciarà als districtes de Ciutat Vella, Eixample, Gràcia, Sant Andreu i Sant Martí amb la incorporació dels nous mitjans tècnics i humans.
El contracte de neteja i recollida de residus de Barcelona és el més important de l’Ajuntament de Barcelona, tant pel que fa a la durada, 8 anys prorrogables a 2 anys més, com pel pressupost, gairebé 300 milions d’euros anuals. Aquest nou contracte permetrà crear 400 nous llocs de feina de manera que el nombre de treballadors i treballadores de neteja i recollida de residus arribarà fins a les 4.400 persones, a més de l’ocupació indirecta que suposarà en diferents sectors.