L'Ajuntament de Barcelona ha presentat aquest dijous la seva proposta de transformació definitiva de la Via Laietana, que amplia les voreres fins a 4 metres a tot el carrer i només deixarà que el trànsit privat sigui de baixada amb un carril limitat a 30 quilòmetres per hora. D'aquesta manera, es perd un carril de trànsit privat i guanya espai per a vianants i bicis.
Sanz ha destacat que actualment les voreres mesuren de 2,5 a 3,5 metres d'ample i que, amb la reforma, totes en tindrien 4, la qual cosa facilitaria el passeig. També hi haurà quatre places en les interseccions amb Junqueras, Antoni Maura, de l'Àngel i Antonio López.
En aquests espais hi haurà més arbres i parterres, es millorarà la pavimentació i la il·luminació que serà a partir de llum mural, i, a més, es ressituaran i ampliaran els passos de vianants per millorar la connectivitat dels barris que queden a un costat i a l'altre de Laietana.
Alternativa de pujada
En relació amb la mobilitat, en sentit pujada hi haurà un carril per a busos i taxis que també podran utilitzar els veïns de la Via Laietana i la Barceloneta, els serveis i la distribució de mercaderies, per la qual cosa no es contempla trànsit privat en direcció a plaça Urquinaona pel carrer Junqueras. El consistori proposa que el recorregut alternatiu sigui pel passeig Picasso i el passeig Lluís Companys, un trajecte que, segons els estudis tècnics municipals, només suposa entre 1 i 3 minuts més.
Aquest projecte de reforma preveu que les bicicletes circulin al costat de la vorera: en sentit baixada compartiran un carril amb busos i taxis, i estaran al costat del carril de circulació limitat a 30 quilòmetres per hora.
Tanmateix, en sentit pujada hi haurà un carril bici específic, també al costat de la vorera, però els autobusos l'envairan cada vegada que s'apropin a una parada per encotxar i desencotxar els passatgers, i es preveu que els ciclistes esperin darrere del bus finsque reprengui la marxa.
Sanz ha remarcat que les parades d'autobús es col·locaran a les noves places i que es deixaran espais per a busos discrecionals, ha dit que s'augmentaran de quatre a vuit les places de parades de taxis, i les de càrrega i descàrrega passaran de les 25 a les 54 places.
Calendari i pressupost
El Govern municipal ha dit que acabarà de treballar la proposta definitiva amb ERC, en una reforma que costarà 33 milions d'euros, i que preveu aprovar el novembre per poder licitar les obres i començar-les abans del pròxim estiu.
La regidora ha subratllat que es mantindrà informats els veïns i comerciants per minimitzar les afectacions dels treballs i ha insistit que el projecte s'ha treballat i presentat als veïns, comerços i entitats de l'entorn.