Mentre avancen les obres del tramvia per la Diagonal en el tram entre Glòries i Verdaguer, l’Ajuntament de Barcelona ha mogut fitxa per agilitzar al màxim el tram que quedarà pendent, el que anirà de Verdaguer i Francesc Macià i culminarà la connexió de les dues xarxes tramviàries actualment existents, el TramBesòs i el TramBaix, i ha tret a licitació la redacció del projecte executiu de la segona fase de la connexió. Així, si el tram Glòries - Verdaguer s’hauria d’inaugurar, segons les previsions, el gener del 2024, ara l’ajuntament comença a treballar per assegurar un calendari de la segona fase -fins ara no n’hi havia cap- amb els primers passos de tramitació de l’obra executiva.
Cal no oblidar que queden deu mesos per a les eleccions municipals, i que el maig del 2023 hi haurà encara moltes de les obres ja en marxa sense finalitzar. En aquest context i davant la incertesa del que pugui passar en els comicis, tot apunta que el govern Colau aposta per avançar tanta feina com sigui possible. De fet, la licitació té un pressupost de 914.397,05 euros (IVA inclòs) i inclou tant la part de xarxa tramviària, a càrrec de l’ATM amb un pressupost de 460.454,07 euros (IVA inclòs), i la de reurbanització de l’avinguda Diagonal, a càrrec de l’Ajuntament de Barcelona amb un pressupost de 453.942,98 euros (IVA inclòs).
Encadenar les dues fases
Segons ha recordat l’Ajuntament de Barcelona, la licitació es fa en paral·lel a l’execució de la reforma de l’avinguda Diagonal i la xarxa de tramvia entre Glòries i Verdaguer que ja s’està duent a terme i la intenció és que aquest tràmit permeti encadenar les obres de la primera fase amb les de la segona, de manera ininterrompuda, és a dir, que a principis del 2024, tan bon punt s’inauguri el tram Glòries - Verdaguer, ja es pugui començar a treballar en el tram Verdaguer - Francesc Macià, per donar compliment al Conveni de Col·laboració entre l’Ajuntament de Barcelona i l’ATM signat al primer trimestre del 2021 en el qual es va acordar finalitzar i aprovar els projectes necessaris per a l’execució de la Fase 2 de la xarxa tramviària unificada.
En aquest sentit, la tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz, ha assegurat que “avui estem una mica més a prop de poder unir el tramvia per la Diagonal. El pas que fem ara ens permetrà començar a redactar el projecte aquest any i això ens obre la porta a que, un cop acabades les obres del tram actual, puguem començar tot seguit les de la fase següent”. Sanz ha subratllat la voluntat municipal d’avançar el més ràpid possible: “Cada cop estem més a prop de donar resposta a un gran deute de la ciutat i de la mobilitat metropolitana que ens permetrà reduir l’entrada de 12.500 cotxes diaris a la ciutat”.
El consistori, a més, ha assenyalat que la connexió del TramBaix i el TramBesòs comportarà també la reforma de l’avinguda Diagonal, amb l’objectiu d’ordenar la mobilitat prioritzant la seguretat dels vianants i dels ciclistes, i donar als ciutadans més espai per al passeig a peu ampliant les voreres, malgrat que en bona part del tram pendent, entre Cinc d’Oros i Francesc Macià, la Diagonal ja va ser reformada durant el mandat de l’alcalde Trias. En tot cas, el projecte executiu que ara es licita haurà de contemplar els treballs necessaris per implantar la xarxa tramviària (infraestructura i superestructura) en tot l’àmbit i les actuacions de reurbanització del tram de l’avinguda Diagonal situat entre el passeig de Sant Joan i el passeig de Gràcia (tronc central, parterres, calçades laterals i voreres); les del tram comprès entre el passeig de Gràcia i la plaça Francesc Macià (tronc central, parterres i ajustos de calçades laterals); i també la part de l’avinguda Diagonal fins a l’avinguda Sarrià on s’hauran de fer algunes intervencions de reurbanització al tram central i a la calçada lateral mar per poder dur a terme la connexió amb la xarxa tramviària ja existent.
El projecte haurà de tenir en compte la coordinació de les fases d’execució d’obra amb les obres de desdoblament del col·lector de l’avinguda Diagonal entre el carrer Girona i la plaça Francesc Macià. La redacció del projecte executiu del desdoblament del col·lector en aquest tram també ha iniciat la seva tramitació i es licitarà la setmana que ve. El col·lector s’haurà d’executar abans de la implantació de la xarxa tramviària i la reurbanització de l’avinguda Diagonal. La previsió és dur a terme l’adjudicació de la redacció del projecte abans de final d’any. S’estima que la redacció del mateix tindrà una durada d’un any, de manera que aquesta part hauria d’estar enllestida a finals del 2023, amb la vista posada a iniciar les obres a principis del 2024, un cop acabades les del tram Glòries - Verdaguer.