La neteja de Barcelona és una de les assignatures pendents de l’actual govern municipal. El passat estiu es va arribar a uns límits de brutícia pràcticament insostenibles, agreujats per un cúmul de circumstàncies entre les quals la manca de pluja i l’acceleració de la caiguda de fulles dels arbres, però sobretot la constatació que des de la Casa Gran no es feia prou per resoldre el problema. La transició en el canvi del contracte de neteja —que configura la partida més important del pressupost municipal, d’uns 300 milions d’euros—, ha comportat, a més a més, una situació de decalatge entre el reconeixement dels problemes i les actuacions per solucionar-los. D’aquí el pla de xoc anunciat a correcuita a la tardor amb una inversió extraordinària de 70 milions d’euros que suposava un reconeixement implícit del greu problema de neteja.

Aquest dimecres, però, el govern municipal amb l’alcaldessa, Ada Colau, al davant, ha volgut escenificar la suposada solució del problema amb la posada en marxa de la nova contracta, que comportarà una renovació de tot el parc de vehicles, amb un augment rellevant del vehicle elèctric, que suposarà el 66% de la flota, i la contractació de 400 nous operaris. Amb tot, caldrà esperar encara un mes llarg, fins al 7 de març, per veure els resultats sobre el terreny, de moment només en cinc districtes, Ciutat Vella, Eixample, Gràcia, Sant Andreu i Sant Martí, mentre que els altres cinc hauran d’esperar a passat l’estiu, ja que no s’activarà la nova contracta fins a principis de setembre.

 

Sobre l’espigó del Bogatell, on s’han presentat els vehicles, el nou equipament llueix com una joguina nova, amb incorporacions importants com vehicles duals que permeten netejar i baldejar alhora o carrets autopropulsats, una inesperada incorporació al parc de VMP (Vehicles de Mobilitat Personal) de la ciutat. En tot cas, Colau ha volgut ressaltar que es passarà “de 200 vehicles elèctrics a 870 vehicles elèctrics, més eficients i menys sorollosos”, en el que vol ser un compromís per reduir les emissions de gasos d’efecte hivernacle i millorar la qualitat de l’aire. “Ens estem adaptant als nous reptes i hem de tenir una contracta de neteja que s’adapti a aquestes demandes”, ha afegit l’alcaldessa.

Emergència de neteja

Malgrat aquesta situació d’emergència de neteja constatada els darrers mesos, encara caldrà esperar un mes per veure els efectes. En tot cas, el regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Eloi Badia, ha promès un augment molt rellevant de les cadències de neteja un cop tot el nou operatiu estigui en marxa. “Augmentarem les freqüències i doblarem la presència de baldejos”, ha apuntat Badia, que ha afegit que en molts punts de la ciutat, “de mitjana no passarem menys de sis vegades la setmana”. Badia també ha afegit que s’ampliaran els serveis a la tarda i es passarà a considerar el mes d’octubre com de temporada alta. També ha ressaltat que ells nous serveis tindran “capacitat de donar resposta immediata”, fins i tot a peticions puntuals de veïns.

Presentació dels nous vehicles de neteja / Europa Press

Per la seva banda, la segona tinenta d’alcaldia i responsable de l’àrea d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz, ha destacat que la nova contracta ha estat un treball “iniciat en l’anterior mandat” i amb l’objectiu de tenir “la ciutat més neta i amb més manteniment integral”. A més, ha reivindicat que tot plegat està preparat per afrontar la neteja del “milió de metres quadrats nous guanyats a l’asfalt” per mitjà d’iniciatives, sovint polèmiques, com la Superilla Barcelona i el programa Protegim les Escoles, a més de ressaltar la importància del nou equipament davant dels objectius de “sostenibilitat i lluita contra l’emergència climàtica” que ha d’afrontar la ciutat.

Inversió a 8 anys

El nou contracte de neteja suposa una inversió de 2.300 milions d’euros en vuit anys, és, per tant, el més gran del consistori i per la seva duració lliga els futurs governants de la ciutat en cas d’un eventual canvi de govern en les properes eleccions municipals, previstes al maig del 2023. En tot cas, és una aposta de present i de futur que suposa que Barcelona sigui la ciutat líder en la despesa en neteja viària, que és de 122 euros per any i habitant. En aquest sentit, l’ajuntament ha volgut destacar que la nova contracta permetrà adaptar els serveis essencials de neteja i recollida de residus a les noves circumstàncies. Ara, caldrà veure els resultats sobre el terreny i esperar que l’estiu del 2022 no sigui tan nefast com el del 2021 quant a la neteja de la ciutat.