L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, està de gira per Itàlia. A la prèvia de les eleccions municipals d'aquest país pels propers 3 i 4 d'octubre, Colau ha participat de diferents actes i conferències dels seus homòlegs de partit italians.
En una conferència —liderada pel candidat socialista a l'ajuntament de Roma, Roberto Gualtieri, del Partit Democràtic (PD)—, Colau ha expressat les seves intencions més immediates per Barcelona. L'alcaldessa ha enviat un missatge 48 hores després d'alliberar els principals peatges de competència estatal que restaven en actiu a Catalunya: "La zona de baixes emissions és insuficient, per això mirem amb interès la mesura del peatge urbà".
No és nova la idea però sí ha aprofitat per reforçar-la precisament ara, aprofitant el context de l'alliberament del pagament de les autopistes. Res acaba d'estar concretat però el govern Colau ja porta mesos llançant missatges sobre els futurs impostos nous que vol implementar per entrar o viure a Barcelona.
L'explicació, segons Colau, rau en la "necessitat de posar al centre de la política les persones" i ha tornat a reiterar que "mil persones a l'any moren per la contaminació". Una dada que mai ha citat d'on l'ha tret ni l'ha desenvolupada amb l'objectiu d'entendre la interpretació de la xifra i a quina ciutadania afecta.
Sanz critica la gratuïtat de les autopistes
En paral·lel, la concreció d'aquest nou peatge l'ha donat la tinenta d'alcalde, Janet Sanz, política de confiança del nucli més proper a Colau. La tinenta d'alcaldia d'Infraestructures i Mobilitat de Barcelona insta la Generalitat a concretar una "proposta realista, realitzable i que es pugui aplicar com abans millor" de gestió pública de les infraestructures i ha defensat un model que incorpori "el pagament per ús" de les autopistes i autovies per desincentivar-ne la circulació. I ha assegurat que tenen pressa: "Anem una mica tard. M'hagués agradat que l'1 de setembre tinguéssim un model clar", ha afirmat la tinenta d'alcaldia, que ha criticat que es generin expectatives de poder utilitzar les autopistes perquè són gratuïtes mentre això agreuja el problema de contaminació.
Sanz ha assenyalat que si bé l'alliberament dels peatges posa Barcelona sota una pressió "extraordinària", el problema no és només de la ciutat, sinó de tot Catalunya i ha demanat a la Generalitat un plantejament global i concret per "dotar d'infraestructures públiques que promoguin una mobilitat sostenible respecte al transport privat, que ara es pot generalitzar". En la seva proposta, Sanz llança un avís si segueixen els comuns al capdavant del consistori: "La gestió pública no passa perquè s'acabin els peatges i tothom faci el que vulgui".
Malgrat els missatges llançats, Sanz ha volgut matisar la interpretació d'aquest pagament. A través de Twitter ha recriminat a betevé, precisament la televisió pública del consistori que lidera, el titular sobre el retorn dels peatges per entrar a Barcelona: "Aquest titular no és correcte. Barcelona no vol que es tornin a instal·lar els peatges. El que demanem és que la Generalitat lideri la gestió pública de les vies d'alta capacitat per evitar més contaminació a Barcelona. La prioritat ha de ser el transport públic per tot Catalunya". Malgrat que en el seu discurs, no ha citat la millora del transport públic o la iniciativa de noves mesures.