Era la prova de foc i molts conductors s’han cremat. Si diumenge l’entrada en servei del Túnel de Glòries en sentit Llobregat va resultar més o menys plàcida, dilluns al matí tot ha funcionat com estava previst, és a dir, malament. No es pot dir que l’Ajuntament de Barcelona no hagués previngut de l’augment de les retencions a l’entrada de Barcelona pels canvis en la mobilitat que s’han implementat durant el cap de setmana, però una cosa és el pla teòric i una altra, trobar-se en mig d’un carreró sense sortida, encara que aquest sigui una avinguda tan important com la Gran Via de les Corts Catalanes.

 

Des de primera hora del matí que tot el tram de la Gran Via fins a l’entrada del túnel a l’altura de la rambla del Poblenou ha estat col·lapsat. Això ha estat així des de més enllà de la rambla Prim, i el fet que només hi hagi una sortida factible en tot aquest tram ha estat un dels altres problemes que només han ajudat a incrementar el caos circulatori. Encara més, l’obligació de desviar-se pel carrer de Bilbao en sentit mar, és a dir, la impossibilitat d’accedir a la plaça de les Glòries pel vehicle privat, ha estès el col·lapse al lateral de la gran Via i als carrers adjacents.

tunel glories retenciones pau de la calleImatge de les retencions al túnel de Glòries / Pau de la Calle

Diumenge plàcid, horrible dilluns

De fet, l’obertura en diumenge ja preveia que la jornada de l’estrena passes sense incidències destacables, però ja la setmana passada des de Mobilitat de l’ajuntament s’havia advertit que l’obertura del túnel de Glòries en sentit d’entrada a la ciutat no comportarà la fi de les retencions, ans al contrari, la previsió ja era que, almenys durant “els primers dies o setmanes hi haurà un increment de les retencions”. Així ho va explicar dijous el gerent de Mobilitat i Infraestructures de l’Ajuntament de Barcelona, Manuel Valdés, que va aconsellar als usuaris l’ús del transport públic i, per als usuaris del vehicle privat, una planificació amb temps dels desplaçaments, en especial de cara al matí del dilluns 4 d’abril, quan s’ha comprovat la magnitud de la tragèdia.

tunel glories retenciones pau de la calleUn agent controla el trànsit / Pau de la Calle 

A més, els canvis en la mobilitat han fet que els conductors es veiessin sovint atrapats o bé a la Gran Via o bé als carrers adjacents, obligats a desviar-se en direcció contrària al seu destí. En aquest sentit, cal recordar que la principal novetat que s’implanta és l’eliminació dels carrils de circulació en superfície que quedaven a la Gran Via, entre els carrers Bilbao i Padilla. En aquest àmbit no hi haurà trànsit de pas i només podran desplaçar-se pels laterals els vehicles de veïns, serveis, transport públic o d’emergència. A més, la superfície de la plaça de les Glòries quedarà completament lliure del trànsit privat, permetent el pas a vianants, bicicletes i transport públic, és a dir, autobusos i taxis.