Amb el tramvia per l’avinguda Diagonal de Barcelona a ple rendiment entre les places de les Glòries i la de Verdaguer, inaugurat el passat diumenge, el govern municipal ha donat un cop de timó als plans per fer-lo arribar a Francesc Macià, incorporant una novetat, no es faria tot de cop, sinó en dues fases, una primera fins al Cinc d’Oros i una segona entre aquest punt del passeig de Gràcia fins a Francesc Macià. Un canvi que, de fet, no és del tot nou, ja que va ser apuntat en les fases prèvies a l’inici de les obres fins a Verdaguer per l’aleshores responsable de l’àrea d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz, però finalment descartada en la concreció final de fases d’obres.
Ara, segons ha avançat El País, el PSC ha posat sobre la taula la possibilitat de seccionar en dos trams la part pendent. Així ho va verbalitzar el tinent d’alcaldia i regidor de l’Eixample, Jordi Valls, en el marc d’un consell de barri, on a més de reiterar que el perllongament depèn del fet que s’aprovin els pressupostos, tant a l’Ajuntament com al Govern, va apuntar que “en tot cas, aquesta segona fase s’estructuraria en dues fases: una primera entre Verdaguer a passeig de Gràcia i de passeig de Gràcia a Francesc Macià”, tot apuntant que veia difícil “que ens puguem menjar tot aquest projecte si no el fem per fases”.
Jordi Valls: "En tot cas, aquesta segona fase s’estructuraria en dues fases: una primera entre Verdaguer a passeig de Gràcia i de passeig de Gràcia a Francesc Macià"
En tot cas, aquesta és només una possibilitat encara no confirmada, ja que tot plegat continua pendent de tirar endavant els projectes de reurbanització, del col·lector i la infraestructura ferroviària, que haurien d’estar enllestits a principis de l’any vinent, que seria quan es perfilaria l’execució de les obres, insistint sempre en la necessitat de la necessària dotació pressupostària, que superaria àmpliament els 200 milions d’euros, inclosa l’obra del col·lector, que en tot cas caldria efectuar-se abans de fer la instal·lació de les vies, tal com s’ha fet al tram entre Glòries i Verdaguer.
Allargament probable dels terminis
Cal tenir en compte, a més a més, que segons els plans coneguts fins al moment, es preveien uns 40 mesos d’obres un cop iniciades, de manera que si, en el millor dels casos, es comencés a treballar a finals del 2025, no s’haurien acabat fins al 2029. Ara, aquest canvi, que en tot cas no modifica la intenció del PSC de concloure la connexió del tramvia per la Diagonal, sí que incidiria en els terminis, de manera que l’arribada a Francesc Macià encara es podria endarrerir alguns anys més.