L'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ha proposat apujar el recàrrec municipal de 4 euros a la taxa turística que actualment paguen els creueristes en trànsit, aquells que passen menys de 12 hores a la ciutat. Així ho ha anunciat en una entrevista a El País aquest diumenge, en la qual el batlle socialista ha afirmat que ja tenen estudis sobre el preu que haurien de pagar les embarcacions per "l'ús intensiu que fa de l'espai públic", de manera que el manteniment de la ciutat no recaigui només en els residents i els seus impostos. En declaracions posteriors a la premsa, Collboni ha detallat que demanarà al Parlament que "destopi" el límit actual a la taxa perquè finalment aquests turistes facin aquesta "contribució extraordinària" per la petjada que deixen.
Al juny, l'Ajuntament va aprovar apujar el recàrrec fins al màxim legal de 4 euros per dia a tots els allotjaments turístics i passarà de recaptar 95 milions d'euros —75 del recàrrec i 20 de l'impost general— fins als 115 milions. En suma, entre la taxa turística general de Catalunya i el recàrrec de l'Ajuntament, cada creuerista de pas paga ara mateix un total d'uns 7 euros, un import que pujaria de nou si es materialitza la proposta de Collboni.
L'alcalde ha xifrat els creueristes d'escala en 1,5 milions anuals, i ha admès que la seva presència "implica un seguit d'esforços d'inversió en manteniment de l'espai públic". Collboni ha afirmat que l'aposta per apujar les taxes als visitants remet al fet que el manteniment d'aquesta activitat "que té un ús més intensiu de l'espai públic, sobretot de Ciutat Vella i el litoral de la ciutat" sigui sufragada pels visitants "i no pels barcelonins amb els seus impostos".
Collboni ha argumentat que la mesura no busca evitar que arribin a la ciutat aquests tipus de visitants sinó que "paguin el que val estar a la ciutat", i que amb l'impost ajudin a finançar les "inversions" que es faran als 15 espais de gran afluència turística definits pel consistori. "El que no volem és una manera de fer turisme que entra en contradicció amb viure a la ciutat perquè va en detriment del dret a l'habitatge i expulsa cada dia gent jove de classe mitjana", ha explicat el batlle socialista.
D'altra banda, Collboni ha refredat per ara l'eventual reducció del nombre de creuers i creueristes i la supressió d'alguna terminal del Port de Barcelona, una possibilitat que ell mateix va avançar al maig, "si fos necessari". En relació amb les negociacions amb el Port sobre un nou conveni que ho permeti, l'alcalde diu que cal "esperar" al fet que hi hagi un nou Govern al Palau de la Generalitat abans "d'obrir negociacions".
Referma l'ofensiva per fer desaparèixer els pisos turístics
Pel que fa a la seva intenció de fer desaparèixer els pisos turístics de la ciutat, en ser preguntat per la possibilitat que el decret de la Generalitat quedi tombat i no pugui anul·lar les llicències d'aquests, com va anunciar recentment com a pla de xoc davant l'especialment dificultosa situació de Barcelona en matèria d'habitatge, Collboni ha remarcat que "el pla és blindar jurídicament des de la normativa urbanística" i no contempla que el Tribunal Constitucional (TC) tombi aquest decret. L'alcalde ha reiterat la seva determinació d'"anar fins al final" amb el fet que no n'hi hagi pel 2028, i ha reivindicat que la intenció és anul·lar totes les llicències en edificis sencers.