L'Ajuntament de Barcelona ha començat una campanya informativa per explicar la nova ordenança de circulació que entrarà en vigor l'1 de febrer. En els grups més afectats hi ha les bicicletes i, especialment, els patinets elèctrics. Un dels principals canvis d'aquesta regulació és que l'ús del casc serà obligatori per als conductors de vehicles de mobilitat personal (VMP) com els patinets elèctrics. A més, ni les bicis ni els VMP podran circular per la vorera, excepte en alguns casos puntuals. 

Una vintena d'informadors de l'Ajuntament de Barcelona donen a conèixer des de dijous i fins a finals de febrer les novetats de la modificació de l'ordenança. Aquesta nova normativa va ser aprovada a finals de novembre del 2024 amb els vots a favor del PSC, ERC i Barcelona en Comú, l'abstenció del PP i els vots en contra de Junts i Vox. 

Quins canvis introdueix la normativa?

La nova ordenança persegueix especialment una regulació més clara dels VMP, com els patinets electrics. Per això, en l'ordenança es remarca que són vehicles unipersonals, per la qual cosa només hi podrà circular una persona sola, i s'assenyala els elements de seguretat imprescindibles: l’ús de casc obligatori i que el vehicle disposi de llums davanters i posteriors. 

Ni VMP ni bicicletes podran circular per les voreres. Queden exclosos casos molt concrets, com ara bicicletes conduïdes per menors de 12 anys en companyia d'un adult, que podran seguir circulant per les voreres, i les conduïdes per menors de 14 o per a adults que transportin menors en carrers on no n'hi hagi un carril bici.

Els patinets elèctrics i altres VPM hauran de circular obligatòriament per carrils bici o per carrils amb límit de velocitat de 30 quilòmetres per hora o inferior i no podran circular a més de 25 quilòmetres per hora; altrament, els usuaris podran ser sancionats amb fins a 500 euros de multa a partir de l'1 de febrer.

A més, aquesta ordenança prohibeix aparcar motos als accessos als centres escolars i hospitals, així com a voreres de menys de 3 metres d'amplada o a zones on s'obstrueixi l'accés a contenidors o que siguin adjacents a aparcaments de bicicletes, amb sancions que oscil·len entre els 50 i els 500 euros.

Es permet que motos, bicicletes i patinets elèctrics l'ús dels quals estigui destinat al repartiment de mercaderies puguin utilitzar els espais de càrrega i descàrrega, però queda prohibit que aparquin al carril bici per fer aquest tipus d'operacions amb sancions de 200 euros.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!