Les obres del perllongament del tramvia per l’avinguda Diagonal entre la plaça de les Glòries i Verdaguer comencen a agafar forma, després de gairebé un any des de l’inici de les obres, amb l’arribada dels primers raïls al tram situat entre els carrers de Marina i Nàpols, que ja s’han començat a preparar per a la instal·lació definitiva. Segons ha difós aquest dimecres el compte de Twitter Barcelona Mobilitat, de l’Ajuntament de Barcelona, es tracta dels primers carrils de la nova via, que tenen una longitud de 18 metres i ja s’han començat a descarregar amb la intenció de distribuir-los pel seu lloc definitiu i anivellar-los per a posteriorment col·locar-hi el formigó, que acabarà de fixar-los i conformar la via.
😍 Mireu!
— Barcelona Mobilitat (@BCN_Mobilitat) February 22, 2023
🆕🚊 Avui han arribat els primers carrils, que serviran per construir les vies del #tramviaconnectat.
🔝 Són carrils de 18 m que es col·locaran entre Marina i Nàpols. pic.twitter.com/8JDmhRJ9JU
🔜🚧 Els pròxims dies s'aniran distribuint per la plataforma i anivellant.
— Barcelona Mobilitat (@BCN_Mobilitat) February 22, 2023
🚋 Posteriorment, s'hi col·locarà el formigó, que acabarà de fixar-los i conformar la via. pic.twitter.com/oPfnJmBRJT
Aquest perllongament és una de les obres més controvertides de les que es fan actualment a Barcelona i té com a objectiu a llarg termini connectar la plaça de les Glòries amb la de Francesc Macià amb un nou traçat de tramvia que permetrà connectar les dues xarxes existents, el TramBaix i el TramBesòs. L’actual fase d’obres està previst que s’inauguri a principis del 2024, i la intenció de l’actual govern municipal és la de continuar amb el tram entre Verdaguer i Francesc Macià tot seguit, però tot dependrà del govern municipal sorgit de les eleccions del 28 de maig, ja que l’alcaldable de Junts per Catalunya, Xavier Trias, ja ha avançat que aturarà la connexió de les dues xarxes tramviàries, donat que l’autobús X1 ja cobreix el mateix recorregut.
Sense catenària i amb tercer carril
Amb un pressupost de 108 milions d’euros, el nou traçat del tramvia tindrà novetats com que no comptarà amb catenària aèria i optarà pel sistema anomenat del tercer carril, és a dir, un nou carril enrasat a la superfície entre els dos raïls que alimenta els tramvies exclusivament al seu pas, de forma contínua i segura. De fet, el tercer carril funciona com un interruptor, que només s’acciona al pas dels combois, i es desconnecta quan no hi passa cap tramvia, la qual cosa elimina el perill que els vianants es puguin arribar a enrampar en el moment de travessar un carrer per on passa aquest transport. Pel que fa al recorregut, es preveuen tres noves parades: Monumental, amb enllaç amb l’L2 del metro; Sicília, i Verdaguer, amb enllaç amb les línies L4 i L5 del metro, a més d’un intercanviador a Glòries. En total, es preveu que la xarxa del TramBesòs connecti les seves tres línies amb quatre línies de metro i tretze d’autobús.