Aquest dimecres, 26 de juny, a la nit, es donarà el tret de sortida de les obres de la segona fase de cobertura de la ronda de Dalt al seu pas pel districte d’Horta-Guinardó de Barcelona, que abastarà tot el tram entre l’IES Vall d’Hebron i l’avinguda Vallcarca en una actuació que es preveu que acabi el maig del 2027, tot i que la urbanització de la coberta quedarà pendent més enllà d’aquesta data. Segons ha anunciat l’Ajuntament de Barcelona aquest dimarts, per poder dur a terme les obres d’estructura, la nit de dimecres a dijous es tallarà un carril en sentit Besòs i la nit següent un en sentit Llobregat en un tram d’uns 650 metres, entre les sortides 5 i 6. Aquests carrils estaran tallats fins al 5 de setembre, dia en què es començaran a fer la reimplantació dels carrils. Fins llavors hi haurà habilitats dos carrils per cada sentit.
El tall de trànsit permetrà iniciar les obres de construcció d’un mur central de recolzament de l’estructura, la pròpia cobertura, passos de serveis i sis sortides d’emergència de túnel amb una sala tècnica integrada en una d’elles. Aquesta segona fase de cobertura a Horta-Guinardó va a continuació de la primera, d’uns 200 metres i ja executada entre el Mercat de la Vall d’Hebron i l’Institut Vall d’Hebron, i permetrà cobrir 340 metres més de ronda on es podrà generar nova superfície per a ús ciutadà i verd que beneficiaran els veïns dels barris de Sant Genís dels Agudells i la Teixonera. Per tant, amb les dues fases se sumaran fins a 540 metres de cobertura.
L'estructura de cobertura tindrà forma de T i es compondrà d’un mur central de formigó armat i una coberta formada per prelloses recolzades en la coronació del mur central i sobre l’extrem del voladís. Pel que fa a les sortides d’emergència, se n’habilitaran tres al costat mar i tres al costat muntanya, i al llarg de la cobertura s’inclouen sis passos de serveis. De moment ja s’han dut a terme uns treballs previs per preparar l’inici d’obres. Està previst que el conjunt de les obres de cobertura –estructura més instal·lacions– acabin el maig de 2027. Les obres d’estructura tindran una inversió d’uns 18 milions d’euros i a això caldrà sumar-li el cost de les instal·lacions i acabats del túnel, que s’estan definint en un projecte propi i que tindran una inversió d’uns 13 milions d’euros.
Un cop estigui finalitzada la cobertura, caldrà tirar endavant les obres d’urbanització del nou espai que s’haurà generat. La definició i les característiques de la zona de passeig i activitats seran objecte d’un projecte posterior que es concretarà en el marc del pacte per la ronda de Dalt i que s’executarà a partir de 2027, una vegada finalitzades les obres de cobertura. S’estima que el cost total de totes les obres de cobertura i urbanització del tram serà d’uns 41 milions d’euros, dels quals uns 31 seran en aquest mandat.
La primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, ha afirmat que “el govern municipal tira endavant una de les actuacions prioritàries en matèria urbanística i de gran importància per al desenvolupament dels barris de la zona i del conjunt de la ciutat”. “A més, s’atén una demanda ciutadana llargament reivindicada i es dona compliment al gran pacte de ciutat amb entitats veïnals i grups polítics posat en marxa el setembre passat per transformar la ronda de Dalt i aconseguir que relligui els barris i l’entorn que l’envolta”, ha afegit.