Ha calgut que passessin 2.321 dies, aproximadament sis anys i quatre mesos, des que el ple de l’Ajuntament de Barcelona va aprovar el projecte de transformació de la Rambla fins que aquest dilluns, 3 d’octubre del 2022, han donat principi de forma oficial i fefaent -excavadora inclosa- les obres de transformació de la Rambla. Val a dir que aquests 2.321 dies, que són els que aquest matí reflectia el comptador que hi ha en un edifici del passeig més universal de Barcelona corresponen al còmput de l’entitat Amics de la Rambla, que dona per fet que les obres podien començar l’endemà mateix de l’aprovació al ple, un extrem no compartit per la Casa Gran i els seus tempos administratius.
Sigui com sigui, ambient d’optimisme i satisfacció al capdavall de la Rambla aquest dilluns al matí entre el moviment d’operaris col·locant tanques al perímetre de la primera zona d’obres, el centre del passeig a la part més baixa de la Rambla per celebrar l’inici d’unes obres que es podran allargar ben bé fins a l’any 2030, ja que estan previstes cinc fases de 18 mesos de durada, una després de l’altra, tot i que el govern municipal ha expressat la seva voluntat d’"escurçar terminis encavalcant fases". En tot cas, de moment s’ha donat el tret de sortida a la primera fase, que comprèn l’àmbit entre el monument a Colom i el portal de Santa Madrona i que hauria d’estar enllestida a la primavera del 2024.
La segona tinenta d’alcaldia, Janet Sanz, ha donat el tret de sortida afirmant que “per fi”, han començat unes obres que “no només significaran una transformació urbanística, sinó també cultural i donarà lloc a una rambla més habitable” que ha denominat la “Rambla del segle XXI”. En aquest sentit, Sanz ha insistit que la remodelació permetrà obrir el passeig “de façana a façana” i que a més permetrà “deixar de veure Colom com una rotonda per als cotxes”. De fet, per al govern municipal l’objectiu és simple, “volem que Barcelona torni a ramblejar”, tot i que la mateixa Sanz ha admès que “la reurbanització no resoldrà tots els problemes de la Rambla”.
Així serà la primera fase d’obres
En tot cas, la primera fase d’obres que ha començat aquest dilluns suposarà la transformació de la part inferior del passeig, que correspon a la Rambla de Santa Mònica. De moment les obres afectaran el tram entre el portal de la Pau i el portal de Santa Madrona, o dit d’una altra manera, entre el monument a Colom i la boca de metro de Drassanes. En total, uns 23.000 m² que comportarà així mateix la modificació del traçat de l’avinguda de les Drassanes i es crearà una nova plaça amb arbrat, amb previsió de posar-hi també bancs per seure, actualment inexistents en aquesta part del passeig.
L’actuació en tot aquest àmbit es preveu en quatre fases, la primera de les quals serà d’uns 5 mesos. Aquesta divisió permetrà no ocupar simultàniament els dos costats de la Rambla i quan calgui actuar als vials es farà de manera que es pugui garantir el pas al trànsit veïnal. En tot cas, el canvi més notori de tota la reurbanització serà la nova pavimentació que suposarà dir adeu al paviment en forma d’onades característic de les últimes dècades per donar pas a peces de pedra natural, granit i pòrfir, que aniran de façana a façana, ja que també desapareixerà tot l’asfalt.
Les estàtues humanes es desplaçaran
Mentre duri aquesta primera fase de les obres, la desena d’estàtues humanes que desenvolupen la seva activitat en aquest espai se situaran en el tram immediatament superior al que queda afectat pels treballs. Així mateix, es ressituarà el quiosc que queda també afectat per aquesta part de l’obra, que es recol·locarà temporalment més amunt, tot i que tant el quiosc com les estàtues tornaran a l’espai reformat un cop finalitzi la fase. A més també es reformarà i harmonitzarà la rotonda del monument a Colom, que quedarà inserida en la renovació, mentre que la intervenció a l’avinguda Drassanes comportarà la desaparició de la zona enjardinada al costat de les Drassanes.
Després del tram Colom-Santa Madrona, encara quedaran quatre trams més per remodelar, que s’executaran més endavant sempre en sentit mar-muntanya. Es tracta dels trams Santa Madrona-Arc del Teatre; Arc del Teatre-Liceu; Liceu-Portaferrissa i Portaferrissa-Canaletes. El pressupost total del projecte és de 44,56 milions d’euros, i es preveu que cada fase s’allargui uns divuit mesos, raó per la qual, si es fa cada tram un darrere de l’altre, les obres s’allargarien fins a final de la dècada. Encavalcar fases, en canvi, permetria reduir la durada del conjunt de les obres.