L’estira-i-arronsa que aquest dimecres han mantingut Barcelona en Comú i el PSC respecte a l’aprovació de les ordenances fiscals per al 2025 ha comportat que en la Comissió d’Economia extraordinària d’aquest 18 de desembre ni els comuns ni tampoc ERC hagin volgut prendre una posició clara i hagin optat per fer reserva de vot i traslladar el debat final al plenari de desembre, que tindrà lloc aquest mateix divendres, 20 de desembre, jugant un comodí que dona temps a aquests dos partits i dona aire també al PSC per seguir negociant durant les properes hores abans d’arribar a la votació transcendental del plenari municipal.
De fet, aquesta era la sortida més plausible després que aquest mateix dimecres al matí la presidenta del grup municipal de BComú a l’Ajuntament, Janet Sanz, llancés un ultimàtum a Collboni exigint-li renunciar a una possible terminal de creuers de luxe si volia assegurar-se el suport a les ordenances fiscals i, seguidament, el tinent d’alcaldia d’economia, Jordi Valls, acusés els comuns de crear una “terminal fantasma” per justificar un vot contrari a la proposta d’ordenances. La Comissió, en tot cas, no ha servit per aclarir posicionaments sinó per reiterar-los, i ha arrossegat Esquerra, que també ha optat per xutar cap endavant amb una reserva de vot que s'haurà d’aclarir divendres.
En aquest context, la Comissió extraordinària només ha servit per consolidar el posicionament contrari, d’altra banda, ja previst, de Junts per Catalunya - Trias per Barcelona, Partit Popular i Vox i, òbviament, el vot favorable del PSC. Encara més, si la comissió ha començat amb la incògnita de vot dels comuns, ha acabat amb una segona incògnita, la del sentit del vot d’ERC. Això sí, tot i que les parts s’han instat a seguir negociant fins divendres, no hi ha hagut cap avenç pel que fa a la desavinença principal, l’eventual terminal de creuers de luxe al Port de Barcelona, una possibilitat que ha fet trencar l’acord.
El fons de la desavinença: la terminal de creuers de luxe
Cal tenir present que el fons de la desavinença entre PSC i Barcelona en Comú és una possible terminal de creuers de luxe, una novetat assenyalada des del Port de Barcelona per afrontar les noves tendències del sector en el marc de les reunions multilaterals al voltant de la reducció de terminals. Encara que tant per a PSC com per a BComú hi ha una posició conjunta de reduir les terminals de set a cinc, els comuns reclamen que Collboni es desmarqui explícitament d’aquesta terminal, mentre que des del PSC s’assenyala l’administració Colau com a responsable de l’actual situació, ja que va ser el 2018, amb Ada Colau governant en solitari, quan els comuns van acceptar que hi hagués set terminals de creuers al port de Barcelona
En aquest context, l’intercanvi de retrets que ha tingut lloc durant aquest dimecres, que no ha afluixat durant la Comissió d’Economia extraordinària i que podria seguir en el plenari municipal de divendres, té com a origen la contradicció que Barcelona en Comú va acceptar, ara fa set anys i en solitari, el creixement de les terminals de creuers fins a set i ara exigeixi la seva reducció fins a cinc. Per part del PSC, en tot cas, no es tanca la porta a que hi hagi una futura terminal de creuers de luxe si és en el marc de les cinc terminals que es preveu que quedin després de la retallada, sense afegir-ne una de nova.
“Les ordenances que necessita Barcelona”
Durant el debat, Valls ha defensat la proposta d’ordenances definint-les com “les que la ciutat necessita en aquest moment” i insistint en que la voluntat del govern municipal és treballar en “la reducció de terminals de creuers de set a cinc”, apuntant que no hi ha intenció de crear-ne una de nova: “Si ve el Port a demanar una terminal, les matemàtiques són clares: si reduïm de set a cinc i ens demanen una més, seran sis i el compromís és passar de set a cinc”. Per la seva banda, Sanz ha reclamat a Valls que “retiri” la concreció segons la qual el govern municipal valora positivament la proposta d’una terminal per a creuers de luxe i que “es posicioni clarament en contra de qualsevol proposta del port de crear aquesta nova terminal i faci l’únic que hem acordat, passar de set a cinc terminals”.
Paradoxalment, encara que totes dues formacions afirmen estar a favor de la reducció de terminals, de moment no hi ha acord. Per la seva banda, el portaveu d’ERC, Jordi Castellana ha defensat el paper del seu partit en la concreció de les ordenances fiscals però també ha optat per la reserva de vot fins al plenari de divendres a l’espera de veure “com es configuren les majories”. Per tant, tot queda pendent per al ple municipal, amb unes hores més de coll per a tots per buscar un acord.