El perllongament de l'L8 de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) entre les estacions de Plaça d’Espanya i Gràcia, a Barcelona, on connectarà amb l'L7 i que inclourà una nova estació a la plaça de Francesc Macià, s’endarrerirà tres anys, fins al 2028, un cop s’ha aprovat un canvi en la construcció del túnel ferroviari.

En concret, segons va informar ahir la Cadena Ser i va confirmar l’ACN, el túnel es construirà finalment a 50 metres sota terra, vint metres més del previst inicialment per esquivar infraestructures existents, concretament un dipòsit pluvial i una sortida d'emergència de l'AVE. Els canvis al projecte faran encarir l'obra un 20%, fins als 383 milions d'euros, i afectaran la consecució, que serà dos anys més tard del previst, concretament el 2028. Si es compleix aquest calendari, l'obra durarà sis anys.

Connexió de la L7 i la L8

La connexió de les dues línies d’FGC amb un recorregut de 3,5 quilòmetres que inclou dues estacions intermèdies, una que tindrà correspondència amb l'L5 del Metro a Entença -inicialment es va preveure que fos a Hospital Clínic- i una altra a Francesc Macià, es va projectar el 2014 amb la intenció d’unir la línia Llobregat – Anoia amb la línia Barcelona – Vallès i amb la previsió de perllongar l'L8 en sentit Besòs en una segona fase que de moment no té cap concreció de traçat, estacions o terminis.

El perllongament fins a l’estació de Gràcia, a la plaça de Gal·la Placídia, suposarà una millora de la mobilitat, ja que permetrà unir els dos grans eixos de línies de FGC -tot i que la diferent amplada de via impossibilita canvis en els recorreguts-, una correspondència directa amb l'L5 pels usuaris de l'L8 i l’entrada en servei d’una estació a Francesc Macià, una zona amb mancança de transport suburbà i on acaben les línies del Trambaix a l’espera que aquest es pugui unir per la Diagonal amb el TramBesòs. Les previsions d’ús de la nova línia eren, en època pre-Covid, d’un increment de 20 milions de viatges.

Dins de l'Agenda Estratègica 10/30 de FGC, l’actuació més destacada és la que afecta l'L8, junt amb altres reptes com la lluita contra el canvi climàtic, el canvi tecnològic i l'adaptació de les infraestructures en un context de globalització.

 

Imatge principal: Màquines de venda de bitllets en una estació de FGC / ACN