L’enderroc dels annexos de la masia de Can Valent, situada a l’entorn del cementiri de Sant Andreu (Nou Barris) no només va provocar un cert enrenou per la desaparició d’estructures antigues que es podrien haver conservat. Hi ha un altre aspecte, si més no curiós, que també ha sortit perdent. Al mur de maó dels anys vuitanta que va ser enderrocat fa uns dies hi havia un creatiu mural que harmonitzava amb l’ús de l’espai com a horts urbans, una versió rural del cèlebre quadre ‘El quart estat’, de Giuseppe Pellizza da Volpedo, reconegut mundialment com una al·legoria de la classe obrera. Més maco o més lleig, el mural ja no existeix.
A banda del seu limitat valor artístic, no deixa de ser una trista coincidència que el mural hagi desaparegut just en el moment que l’Ajuntament de Barcelona ha anunciat un pla de xoc de protecció patrimonial on hi tindran cabuda, més enllà dels edificis singulars, també molts altres aspectes, entre els quals s’inclou el patrimoni popular, obrer, urbà i històric, dins d’una definició molt àmplia que es refereix també als lligams sentimentals amb la vida quotidiana. En aquest cas, els murals acostumen a formar part de la identificació dels barris i la seva desaparició, motiu de queixes, com va passar al Carmel quan operaris municipals van repintar, el juny del 2021, el mural conegut com ‘El tauró capitalista’.
Cal recordar que la masia de Can Valent està pendent de rehabilitació dins d’una reordenació de tot l’entorn del cementiri de Sant Andreu -que, malgrat el nom, està situat al districte de Nou Barris- que inclou la construcció d’un tanatori -ja en marxa- i la conversió en zona verda d’un aparcament en superfície de més de 300 places, a més de trobar nous usos a l’antic camp de futbol de la Damm, que ha conservat el nom malgrat que fa dècades que ja no pertany a la companyia cervesera. En l’actualitat la masia amenaça ruïna i per això han començat uns treballs de consolidació que han començat per l’enderroc d’un annex posterior construït els anys vuitanta.
Can Valent no s'està enderrocant. Ben al contrari, els treballs que s'hi han començat a realitzar són precisament per consolidar, rehabilitar i sanejar la masia. En definitiva, les obres tenen l'objectiu de protegir l'edifici, una peça patrimonial clau de @Bcn_NouBarris.
— BCN EcologiaUrbana (@BCN_Ecologia) April 20, 2022
De fet, les queixes per aquest enderroc parcial van fer reaccionar l’ajuntament, que va assenyalar que “els treballs que s'hi han començat a realitzar són precisament per consolidar, rehabilitar i sanejar la masia”. Addicionalment, el consistori ha assenyalat que per assegurar que els elements patrimonials es protegeixen degudament, “durant l’obra hi haurà un arqueòleg present i, a banda, es realitzaran visites tècniques amb la Direcció de Patrimoni”.
‘El quart estat’
L’obra versionada a Can Valent era ‘El quart estat’, el quadre més conegut del pintor piemontès Giuseppe Pellizza da Volpedo. En ell s’hi veu una munió de treballadors encapçalats per dos homes i una dona amb un nen als braços. Finalitzat el 1901, inicialment el quadre va rebre el títol ‘El camí dels treballadors’. L’obra va ser exposada a la Quadriennale de Torí del 1902, però no va trobar comprador fins a l’any 1920, ja mort el seu autor, quan la va comprar l'ajuntament de Milà i la va dipositar al castell Sforzesco fins a mitjans dels anys cinquanta. Actualment, forma part del fons del Museu del Novecento.