La història del Metro de Barcelona és un pou sense fons d’anècdotes, records, projectes abandonats, línies a mig fer que sembla que mai s’acabaran, estacions fantasma ancorades en el passat i milions de records viscuts pels seus usuaris.
La xarxa ha evolucionat amb el temps i tot sembla indicar que aquest transport públic, com els seus trens, marxen sempre cap endavant. De cop, però, la història retrocedeix i ens mostra detalls del passat per a sorpresa dels passatgers.
I això és el que passa des de fa uns mesos a l’estació de Lesseps (L3), on baixar a l’andana direcció Zona Universitària reserva una petita sorpresa per a l’usuari observador: les restes d’antics cartells publicitaris que recorden un passat no tan llunyà, visibles en l’andana contrària, direcció Trinitat Nova. El motiu, l’eliminació del fals sostre per poder accedir més fàcilment a la volta del túnel.
‘Consultorio practicantes’, ‘El sabor de los intrépidos’ i ‘Productos...’ són alguns dels rètols, sense data definida, que es poden veure després que afloressin a causa dels canvis en l’estació, iniciats el febrer del 2021 arran d’unes obres de manteniment que, segons va informar betevé en el seu moment, van permetre l’aflorament de part de les rajoles blanques de l’estació original i, segons va documentar TMB al maig, també els marcs de rajola blava amb rivets de reflexos metàl·lics que emmarcaven els espais publicitaris, inicialment confeccionats igualment amb ceràmica.
Estació del 1924
L’estació de Lesseps va ser inaugurada l’any 1924 amb l’estrena de la primera línia, l’anomenada aleshores Gran Metro -embrió de l’actual L3- que feia el recorregut Lesseps-Liceu amb parada a les estacions Fontana, Alfonso XIII -actual Diagonal-, Aragón -ara, Passeig de Gràcia-, i Plaça de Catalunya. L’estació de Lesseps va ser capçalera de línia fins al 1985, quan l’L3 es va perllongar fins a Montbau.
En un futur encara per determinar, aquesta estació tindrà correspondència amb el tram central de les línies 9 i 10, les obres de les quals fa anys que estan aturades i de les quals només han entrat en servei els seus ramals al nord, en direcció a Santa Coloma de Gramenet i Badalona i al sud, cap a l’aeroport i la Zona Franca.
En tot cas, i mentre el futur no arriba, sempre és possible fer una mirada al passat i descobrir una curiositat que, amb tota probabilitat, passa desapercebuda per a la majoria d’usuaris d’aquest transport públic.