En el marc de les obres que es duen a terme al districte de l’Eixample de Barcelona per convertir quatre carrers -Consell de Cent, Girona, Rocafort i Comte Borrell- en nous Eixos Verds seguint el model Superilla van fer aflorar la setmana passada diversos vestigis del patrimoni històric barceloní, com trams de llambordes i seccions de raïls de les antigues línies del tramvia. Ara, un fòrum dedicat al transport públic ha anat un pas més enllà i ha posat sobre la taula la possibilitat que les restes trobades es preservin i s’integrin al projecte actualment en obres, de manera que d’alguna manera es recordi el passat en els futurs carrers pacificats.

Es tracta del fòrum transport.cat, que a través del seu compte de Twitter ha llençat el repte de conservar les restes: “Volem que es mantinguin a la superilla, no interferien per a res i mostraria la història del transport, hi esteu a favor?” A més, el col·lectiu ha assegurat que en la nova configuració dels carrers, on el pas del trànsit rodat quedarà molt restringit, el manteniment d’aquestes restes no hauria d’esdevenir cap problema: “No poden dir que molestaria a la circulació simplement perquè serà per vianants”. Amb tot, la proposta suposaria que l’Ajuntament hauria de refer el seu projecte de conversió dels quatre carrers en Eixos Verds.

L’Ajuntament ja va descartar les llambordes

En tot cas, cal recordar que en els primers projectes d’Eixos Verds s’havia valorat la possibilitat de reintroduir les tradicionals llambordes en aquests carrers -que van desaparèixer en favor de l’asfalt, molt més còmode per a la conducció de tot tipus de vehicles-, amb la idea que estiguessin envoltats de gespa, però les queixes d’entitats de persones amb discapacitats davant les previsibles dificultats per poder-se desplaçar amb cadira de rodes en un espai pensat precisament per a vianants va fer que finalment es descartés utilitzar-les. Amb tot, la seva eventual recuperació no tindria per què ocupar tota la superfície dels nous vials sino únicament aquells trams on també han aflorat les vies del tramvia.

 

De fet, altres usuaris de les xarxes socials han assenyalat que en altres ciutats com València i Palma, i també Bogotà, s’han fet intervencions que permeten renovar els carrers i dotar-los de prioritat per als vianants amb la conservació de trams de les vies del tramvia. Així, l’usuari @laiesken ha indicat que es poden “conservar petits trams de vies o paviment a mode de testimoni del passat”, per afegir que “a Barcelona, podries explicar la Història de la ciutat només amb el tramvia”.