L’estació de tren de Montcada-Bifurcació, malgrat ser una de les més transitades de la xarxa de Rodalies -hi passen les línies R3, R4, R7 i R12 i és el principal nus ferroviari del nord de Barcelona-, és també una de les més desangelades de la xarxa de Rodalies, ja que el seu cos central no és gaire més que un cubicle de maó d’obra vista que, a més, té greus problemes d’accessibilitat, mentre que l’edifici històric té poc ús perquè queda a l’altra banda d’una extensa platja de vies i, per tant, allunyada del barri al que dona servei, el de Can Sant Joan de Montcada i Reixac (Vallès Occidental). Aquesta situació, tanmateix, canviarà en el futur, quan el trist edifici actual sigui substituït per una estació moderna, més propera a la ciutadania i totalment adaptada per a persones amb mobilitat reduïda i més integrada en el municipi.
Tot això es desprèn de les imatges que s’han donat a conèixer en ocasió de la licitació de les obres, per part del ministeri de Transports, que amb un pressupost de 7,89 milions inclou la construcció d’un nou edifici d’uns 600 metres quadrats de superfície que substituirà l'edifici actual, amb la consegüent millora d'accessibilitat, modernitat, seguretat i confort dels viatgers. L'actuació la desenvoluparà Adif i integrarà un pas inferior, l'estructura de la qual ja s'està executant. Les obres comportaran acabats arquitectònics i instal·lacions, tant en el pas inferior, que tindrà dos ascensors, com de les futures noves andanes. A més, es faran marquesines i es milloraran els entorns de l'estació, amb nous tancaments, un nou edifici de sortida i una plaça annexa.
Les obres també comportaran construir una nova escala de connexió entre la plaça dissenyada i l'edifici de viatgers, i es remodelarà l'accés des del carrer de la Bifurcació. Els treballs permetran incrementar la capacitat de la infraestructura per les línies R3, R4, R7 i R12 a l'altura de l'estació, i la capacitat d'estacionament dels trens de Rodalies i Regionals amb la previsió d'implementar nous esquemes d'explotació, com la capçalera d'alguns serveis de Mitjana Distància que avui en dia se situen a l’estació de França o els serveis de reforç a l'Aeroport del Prat. La intervenció inclou la configuració de 5,5 quilòmetres de traçat en cinc vies amb 17 desviaments i la construcció de tres andanes de 200 metres, a més de nuclis de comunicació vertical, amb ascensors i escales, de la mateixa manera que s'arranjarà una part de la parcel·la d'Adif per fer les funcions d'aparcament.
Satisfacció a l’Ajuntament de Montcada
Un cop coneguda la licitació de les obres, des de l’Ajuntament de Montcada i Reixac s’ha expressat la seva satisfacció pel fet que l’anunci del ministeri suposi un pas endavant en la “remodelació integral de l’estació” i pel fet que “amb aquesta actuació es donarà resposta a una demanda històrica del consistori i del barri de Can Sant Joan per tenir una estació accessible”, segons paraules de l’alcalde, Bartolomé Egea.