Vuit de cada deu desplaçaments -un 80,1%- que van tenir lloc a Barcelona durant l’any 2023 van ser en modes de transport sostenibles -transport públic, bicicleta, VMP o a peu-, per només 2 de cada 10 que es van fer en vehicle privat, unes dades que indiquen que per primera vegada, l’ús del vehicle privat ha caigut per sota del 20% dels usos, quedant-se en un 19,9%, segons es desprèn de les dades donades a conèixer després de la primera sessió plenària del Pacte per la Mobilitat d’aquest mandat. Les xifres donades a conèixer indiquen que hi va haver prop de 8,5 milions de desplaçaments diaris, un 8% més que el 2022, dels quals 6,2 van ser interns (el 72,8%) i la resta de connexió entre la capital catalana i els municipis de l'entorn.
Del total de desplaçaments, el 42,1% es van fer a peu, el 34,2% en transport públic i el 19,9% en transport privat, la primera vegada que s'assoleix aquesta fita. El 3,8% restant es van fer amb bici o vehicles de mobilitat personal (VMP). Això sí, l’Ajuntament ha indicat que s'ha fet una adaptació de la metodologia de càlcul de la quota modal, d'acord amb l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), que dona més pes a les validacions reals del transport públic que a les enquestes que es fan servir habitualment per dur a terme el càlcul. És un canvi, subratlla el consistori, que ofereix una imatge més fidedigna de la mobilitat de la ciutat.
D'acord amb el nou canvi metodològic, els objectius del Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2024 preveuen passar del 40,1% al 40,5% els desplaçaments a peu; del 36% al 39,2%, els desplaçaments en transport públic; del 21,4% al 14,9% els desplaçaments en transport privat, i del 2,5% al 5,3% els desplaçaments en bicicleta o VMP. Així mateix, el consistori apunta que segons les dades disponibles de l’any 2023, l’espai de la ciutat dedicat als vianants suma el 50,5% del total i correspon a les voreres i les plataformes úniques amb prioritat per aquest col·lectiu; la bicicleta compta amb un 2,6% de l’espai i correspon principalment als carrils bici; el transport públic s’ha enfilat fins al 3,8% en el repartiment de l’espai, gràcies als carrils bus i la plataforma del tramvia; el 8,8% correspon a cordons de servei i reserves d’estacionament o zones de càrrega i descàrrega; finalment, el 34,3%, correspon a carrils de circulació general. En aquest càlcul de la distribució de l’espai públic no s’han inclòs els parcs ni els espais verds.
En el capítol de la mobilitat a peu, s’estima que el 2023 es van fer un total de 3.512.790 desplaçaments diaris caminant a la ciutat, el que suposa un augment del 2% respecte de l’any anterior. Les xifres constaten que les dones es desplacen més a peu que els homes (56,4% vs 43,6%, respectivament).
Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!