Aquesta setmana ha començat la segona fase del desplegament del nou contracte de neteja de Barcelona als districtes de Sants-Montjuïc, les Corts, Sarrià-Sant Gervasi, Horta-Guinardó i Nou Barris, de manera que es completa la implementació a tota la ciutat després que el passat mes de març comencés a funcionar el nou servei als altres cinc districtes barcelonins, Ciutat Vella, Eixample, Gràcia, Sant Andreu i Sant Martí. Aquest desplegament es farà de forma gradual durant setmanes incorporant el nou personal, tots els vehicles i serveis i implantant els nous contenidors en aquests cinc districtes. En total, se substituiran durant els propers mesos 12.600 contenidors.
Segons ha informat l’Ajuntament de Barcelona aquest dimarts, el nou contracte suposa un augment de la neteja viària adaptada a la morfologia de cada barri, més personal, més tecnologia per al control i la governança del servei i uns vehicles més sostenibles. Suposa també ajustos en els horaris de neteja viària amb un augment de la neteja en torn de tarda i festius per adaptar el servei als usos ciutadans de l’espai públic i un pla de treball específic per a cada barri de la ciutat després d’analitzar les casuístiques, necessitats, auditories del servei i demandes del veïnat de cada territori.
Nous vehicles adaptats a les característiques dels barris
La implementació suposa nova maquinària adaptada a les característiques de cada zona com per exemple escombradores més petites per als carrils bici, carros elèctrics autopropulsats perquè els operaris i operàries es puguin desplaçar més fàcilment als barris amb pendent i vehicles més petits per arribar als carrers estrets dels nuclis antics. En total, s’incorporaran 534 vehicles nous dels quals un 67% són elèctrics. També s’incorporen equips polivalents que garanteixen flexibilitat i rapidesa d’actuació davant de situacions sobrevingudes i més serveis amb baldeig (neteja amb aigua, que és la que dona una millor qualitat de neteja als carrers) i en més zones amb un ús més eficient d’aigua freàtica.
Altres millores són l’increment dels serveis de neteja de taques als paviments amb maquinària específica i de la neteja de zones verdes i dels parcs de la ciutat. En aquest sentit, la nova flota permet fer un salt d’escala en l’electrificació. Es passa del 20% de vehicles elèctrics a un 66% amb el nou contracte de neteja. En total, Barcelona disposarà de 870 nous vehicles elèctrics destinats a la neteja i la recollida de residus. Aquesta flota farà augmentar també el confort acústic amb uns equips insonoritzats per disminuir els nivells sonors del servei.
Aposta per la recollida selectiva i per la corresponsabilitat ciutadana
Així mateix, el nou contracte és una aposta del foment de la recollida selectiva per complir els objectius que marca Europa, arribar a una recollida selectiva del 55% l’any 2025. Per aquest motiu es porta a terme un nou model de distribució dels contenidors de residus per agrupar totes les fraccions, sempre que sigui possible, en una única ubicació o bé l’agrupació de tots els contenidors de selectiva. Per a la millora del servei i sobretot per fomentar la corresponsabilitat ciutadana, el nou contracte també preveu un equip d’informadors i informadores que desenvoluparan la seva tasca dirigida tant cap a la ciutadania com cap als comerços.
Aquests informadors sensibilitzen sobre diferents qüestions relacionades amb la separació, la correcta disposició dels residus dins del contenidor, així com altres aspectes encaminats a pal·liar les males pràctiques observades tant en les àrees de contenidors, com papereres o a la via pública. A més, per fomentar la recollida selectiva es repartiran materials de reciclatge (cubell i bosses) als punts verds dels barris. De la mateixa manera que a la primera fase, en aquests cinc districtes també es farà una campanya informativa explicant les característiques de la contracta i les especificitats que s’implantaran en cadascun dels barris i se celebraran a partir de l’octubre prop d’una cinquantena de comissions de seguiment barri a barri, un espai conjunt entre el veïnat, els districtes i l’àrea de neteja i recollida de residus per compartir el funcionament, l’evolució del servei i les propostes de millora.