L’actual govern municipal de Barcelona vol deixar enfilada al màxim la transformació de l’avinguda Meridiana abans d’acabar el mandat. Si al juliol va donar per acabades les obres entre els carrers Mallorca i Navas de Tolosa i aquest novembre ja han començat les d’un nou tram, entre Navas i Felip II, deixant enrere el districte de Sant Martí i entrant ja al de Sant Andreu. Però a més d’aquest inici, el govern Colau ja treballa en el projecte executiu del següent tram, que anirà des de Felip II fins a Fabra i Puig, amb la previsió d’aprovar al gener el projecte executiu. En paral·lel, també es volen iniciar els estudis previs per al tram final, entre Fabra i Puig i el Pont de Sarajevo.
Tot i que la culminació de tota l’obra no es podrà acabar en aquest mandat, tenint en compte, a més, que el tram més enllà del Pont de Sarajevo haurà de comptar amb la intervenció de la Generalitat, el cert és que l’actual administració ho vol deixar tant lligat com pugui per tenir “el projecte preparat” perquè qui arribi després de les eleccions “el pugui fer”, segons declaracions de la segona tinenta d’alcaldia, Janet Sanz, que no amaga la intenció que sigui l’actual administració la que repeteixi quatre anys més a l’alcaldia, amb l’objectiu final que la Meridiana deixi de ser “una autopista urbana”.
En tot cas, segons ha informat l’Ajuntament de Barcelona, els últims mesos ja s’ha estat treballant el projecte executiu dels treballs entre Felip II i Fabra i Puig i s’han fet reunions amb les associacions veïnals, comerciants i entitats, amb la intenció de tancar-lo en les properes setmanes per dur-lo a aprovació inicial al gener a la Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat de cara a tenir-lo aprovat definitivament aquest mandat i poder estar en disposició de començar obres el mandat següent, a continuació del tram en obres actualment. En coherència amb la resta d’avinguda renovada, la secció principal també tindrà dos carrils per al trànsit general i un per a busos a cada banda, les bicicletes disposaran d’un carril bici central segregat, les voreres s’ampliaran i hi haurà més arbrat i parterres.
Ara, obres entre Navas i Felip II
Més enllà dels projectes de futur, ja estan en marxa les obres per reurbanitzar el tram de la Meridiana comprès entre la meitat de l’àmbit Navas de Tolosa-Josep Estivill i el carrer de Felip II. En aquest sector es preveu seguir la secció acabada d’estrenar, amb dos carrils per al trànsit general i un per a busos per banda, les bicicletes pel centre amb carril bici segregat, voreres més amples i més arbrat i parterres. La novetat serà a l’arribada a la plaça de Ferran Reyes i els Jardins de Maria Soteras, on l’espai central s’eixamplarà i es destinarà íntegrament als vianants per millorar el passeig, la transversalitat i la connectivitat entre banda i banda de l’avinguda, al seu pas pel barri de Navas.
En aquest punt el carril bici es dividirà i serà unidireccional a banda i banda de l’espai central. Paral·lelament, s’estan redactant els avantprojectes per reurbanitzar i millorar tant la plaça com els jardins. Aquest nou espai per a vianants de Navas és un dels eixos de transversalitat que s’han identificat a la Meridiana. Són zones que concentren una major densitat de vianants i ciclistes i, a la vegada, tenen un gran potencial de connexió entre els barris. Avui dia ja n’hi ha un de fet a la cruïlla amb els carrers d'Aragó-Rogent-Sèquia Comtal, que cus l’antic eix del Clot i el Camp de l’Arpa del Clot, i se’n projecta un altre al barri de la Sagrera, a l’àmbit dels carrers del Cardenal Tedeschini, Pegàs, Antilles i Olesa; i també al barri de Sant Andreu, a l’altura del passeig de Fabra i Puig. Les obres comptaran amb un pressupost de 7,83 milions d’euros, i es preveu que estiguin enllestides a l’estiu de 2023.
El canvi de model de la Meridiana
Segons l’Ajuntament, el canvi que haurà viscut la Meridiana amb el conjunt de les obres fetes entre el mandat passat i l’actual serà molt important. Des de la plaça de les Glòries fins a Felip II s’haurà actuat al llarg d'1,7 km de l’avinguda, que suposaran fins a 94.000 m² de superfície renovada. I s’haurà guanyat uns 560 arbres nous i uns 10.000 m² de parterres i espècies arbustives. La inversió total haurà estat de 28,4 milions d’euros, dels quals sis provenen dels fons Next Generation, de manera que els objectius de la transformació són avalats per la Unió Europea.
Pel que fa al futur tram entre Fabra i Puig i el Pont de Sarajevo, que en tot cas quedarà pendent d’aprovació ja al futur mandat, un dels principals problemes a resoldre serà el del canvi de cota que hi ha entre la part muntanya, ja al districte de Nou Barris i la part mar, al districte de Sant Andreu. “Caldrà veure com s’encaixa el projecte i com es cohesiona l’espai entre la Prosperitat i Sant Andreu”, ha aclarit Sanz. Un repte amb dificultat afegida al qual encara li queden alguns anys per fer-se realitat i pràcticament culminar la transformació de la Meridiana.