Prop de deu mil càmeres de videovigilància i quasi vuit-cents vigilants conformen els eixos principals del sistema de seguretat a la Xarxa de Metro de Barcelona, del qual s'ha adjudicat ara el nou contracte de seguretat privada tancat per Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) amb dues empreses del sector, Securitas i Prosegur, per un valor total de 168 milions d’euros en els pròxims quatre anys -42 milions anuals-. Tot plegat suposa un augment pressupostari d’uns 30 milions respecte de l’anterior contracte que comporta també un augment d’agents de seguretat, amb 50 més que en l’actualitat, i un 5% més d’hores de servei per vigilar les 165 estacions de la xarxa, així com els trens, tallers, cotxeres i altres dependències i edificis de Metro. 

 

L'augment d'hores i d'agents de seguretat respon a l'augment del passatge al metro, que ha estat d’un 7,5% més que l'any passat. En la presentació del nou contracte de seguretat, aquest mateix dimecres, la presidenta de TMB i primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, ha volgut destacar que la inversió en el nou contracte suposa un “reforç de la seguretat al Metro, amb més hores de vigilància”, tot destacant que la xarxa del Metro “ja té prop de 10.000 càmeres de seguretat, un sistema de videovigilància que millora la seguretat perquè permet veure el que està passant a trens i estacions, i evita la impunitat perquè qualsevol acte incívic o delictiu queda registrat i es pot identificar l’autor”.

3.400 càmeres als trens

En aquest sentit, cal tenir en compte que el sistema de seguretat disposa de 9.796 càmeres de videovigilància, de les quals 6.400 estan ubicades a les 165 estacions de TMB, i 3.396 estan instal·lades als trens, en un nombre que varia segons el model. En tot cas, aquestes càmeres són un complement per a la feina que fan sobre el terreny una plantilla de 800 vigilants contractats, que es desglossen en 421 vigilants els dies feiners i 476 els caps de setmana i festius, ja que en aquests dies es reforça la seguretat malgrat que baixa el nombre de passatgers, ja que s’incrementen les incidències. 

El Centre de Seguretat i Protecció Civil monitora tot el que passa a la xarxa de Metro de Barcelona / Foto: Montse Giralt

Els vigilants, a més, es divideixen entre els que fan serveis visibles, com equips de seguretat a la xarxa, equips de seguretat mòbils i guies canins i detectors i els que fan feines no visibles, com els operadors al centre de control, control d’accessos i equips de seguretat antigraffity. Així mateix, cal tenir en compte que els serveis de seguretat treballen de manera coordinada i complementària amb la Guàrdia Urbana de Barcelona i els Mossos d’Esquadra en les seves tasques de prevenció i actuació davant de fets delictius i altres actes incívics, a més de fer tasques de suport als interventors.

Centralització de la videovigilància

Pel que fa a la videovigilància, aquesta se centralitza en el Centre de control de Metro i el Centre de Seguretat i Protecció Civil, on personal de TMB així com membres de les empreses de seguretat i dels cossos policials monitoren en directe tot el que passa a la xarxa de Metro. Les càmeres permeten veure el que està passant en directe quan un usuari pren el botó SOS o el d’informació en un tren o una estació. Les imatges queden enregistrades i es poden revisar si hi ha hagut incidències o fets delictius.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!