El diumenge 11 de desembre a primera hora del matí entrarà en servei la nova estació de Sant Andreu, que substituirà la històrica estació de Sant Andreu Comtal, que ha estat en funcionament durant 168 anys, des de la seva inauguració el 1854 i que és en l’actualitat l’estació més antiga gestionada per Adif. Malgrat tractar-se d’una fita important, no està previst un acte d’inauguració com a tal, sinó que simplement els usuaris es trobaran que quan vulguin agafar el tren ja hauran d’accedir a la nova infraestructura, l’estació de tren més moderna que disposarà Catalunya, i els que vulguin baixar-hi, igualment, també es trobaran que el tren s’atura a la nova estació.

La nova infraestructura, inserida en els grans canvis ferroviaris de tot el sector La Sagrera-Sant Andreu, serà la primera realitat tangible d’una actuació que fa anys que dura i que no estarà finalitzada plenament fins que no es doni per acabada la futura estació de la Sagrera i s’urbanitzi tota part superior en el que s’ha de convertir en un parc lineal que unirà el pont de Bac de Roda amb el nus de la Trinitat i que suposarà la pràctica desaparició de les línies de tren en superfície, ja que la major part quedarà coberta. Encara queden anys perquè tot això sigui una realitat, però de moment, i de cara a l’11 de desembre, aquestes són les respostes a les principals preguntes relacionades amb la nova estació de Sant Andreu.

1. Per què es posa en servei l’11 de desembre?

La data de posada en servei no és casual. Si fins ara i a causa de les obres els trens de l’R2 de Rodalies en direcció Granollers tenen el seu origen i final a Sant Andreu Comtal, entre els dies 3 i 10 de desembre hi haurà un nou tall de la línia que implicarà que el final de línia sigui a Montcada i Reixac. Això permetrà finalitzar la connexió de les noves vies al traçat existent sota el Nus de la Trinitat, de manera que el dia 11 els trens ja estrenaran el nou recorregut, no només fent parada a la nova estació de Sant Andreu, sinó que també passaran, sense parar, per l’interior de la futura estació de la Sagrera.

2. Quin nom tindrà la nova estació?

El nom de la nova estació serà el de Sant Andreu, ja que perdrà el cognom Comtal en aplicació dels canvis d’estacions anunciats el maig passat. En concret, el nom s’harmonitza amb el de l’estació de Metro i, gràcies al canvi de nom de l’estació de Sant Andreu Arenal, que passarà a anomenar-se Fabra i Puig, s’evita la històrica confusió entre les dues estacions de tren anomenades Sant Andreu. En tot cas, diverses entitats veïnals han reclamat, sense èxit, que l’estació dugués el nom del barri, Sant Andreu de Palomar.

La nova estació ja adoptarà el nom de Sant Andreu, sense el cognom Comtal que duia l'antiga / Foto: Montse Giralt

3. Com és la nova estació a peu de carrer?

La nova estació de Sant Andreu està desplaçada uns cinquanta metres en direcció mar respecte de l’antiga, de manera que ocupa un espai més central en tota la zona afectada per les infraestructures ferroviàries i permet soterrar les andanes, ja que Sant Andreu Comtal era una estació a l’aire lliure -una característica que, a Barcelona, només mantindrà Torre Baró-. L’edifici de l’estació és un bloc de planta baixa de línies modernes que acollirà els serveis als usuaris, venda de bitllets i vestíbul i que donarà accés a les andanes i les vies amb escales mecàniques i ascensors, resolent així els històrics problemes d’accessibilitat de l’estació antiga.

El vestíbul de la nova estació de Sant Andreu ja està pràcticament enllestit / Foto: Montse Giralt

4. I com és al nivell soterrani?

El primer que cridarà l’atenció a l’usuari quan accedeixi al nivell soterrat de l’estació serà, si ho fa de dia, la seva lluminositat. Quatre grans lluernes doten de llum natural la zona d’andanes, de manera que no tindrà absolutament res a veure amb la foscor -fins i tot sordidesa- d’altres estacions properes, com la de Sant Andreu Arenal i el Clot. Ara bé, si la llum serà el primer que captarà l’atenció, cal no oblidar el mural que decora les parets, un treball monumental a càrrec dels muralistes Miquel Wert i Roc Blackblock que recull la història del ferrocarril a Catalunya i farà més distrets els temps d’espera. Pel que fa a la disposició, hi haurà dues andanes centrals amb quatre vies, de les quals la primera de la banda mar serà la d’ús habitual en sentit Granollers, mentre que la tercera servirà per als serveis en sentit Sants. Les altres dues vies serviran per disposar de més capacitat operativa. 

Les andanes són força lluminoses i amb un mural que decora les parets / Foto: Montse Giralt

5. Com s’accedirà a la nova estació?

Si l’actual estació de Sant Andreu Comtal només tenia un accés força dificultós per a persones amb mobilitat reduïda, la nova estació suposarà un important canvi, ja que solucionarà els problemes d’accessibilitat. Des de la part de Sant Andreu, almenys fins que s’urbanitzi tota la zona, es podrà accedir a l’àmbit de la nova estació per l’actual passera que ara dona servei a una de les andanes de l’estació antiga. A més, serà d’accés públic perquè ja no estarà integrada dins la zona d’accés només per a usuaris de l’estació. D’altra banda, es guanyarà un segon accés des de l’altra banda que podrà donar servei als veïns de la zona de la Maquinista del barri del Bon Pastor.

6. Què suposarà l’entrada en servei de la nova estació?

La posada en marxa de la nova estació suposarà la normalització del servei de l’R2 i els serveis Regionals en direcció Girona, que han patit interrupcions en les darreres setmanes i que ara finalitzen el recorregut a l’estació de Sant Andreu Comtal, obligant els passatgers a baixar del tren i, com a millor alternativa, agafar el metro a la propera estació de l’L1. És a dir, l’R2 tornarà a ser una línia que connecta Castelldefels amb Granollers Centre i l’R2 Nord farà el seu recorregut habitual entre l’Aeroport del Prat i Maçanet - Massanes. També tornarà a la normalitat l'R11, servei Regional entre Barcelona Sants i Cervera de la Marenda.

7. S’urbanitzarà la superfície?

De moment quedarà urbanitzat l’àmbit immediat de l’estació així com els seus accessos per Sant Andreu i el Bon Pastor. Això comportarà una nova connexió per a vianants entre els dos barris, tradicionalment separats per les vies del tren, i suposarà un primer tast del que suposarà que tota la zona ocupada per infraestructures ferroviàries entre Bac de Roda i el Nus de la Trinitat es converteixi en un immens parc públic, en un futur, tot i que encara no hi ha cap data de finalització de tota l’obra en el seu conjunt.

8. Què passarà amb l’antiga estació?

L’obertura del nou equipament comportarà que la històrica estació de Sant Andreu Comtal deixi de tenir un ús ferroviari. Això no vol dir que l’edifici hagi de desaparèixer. Segons fonts d’Adif, el que és segur és que “l’edifici romandrà”. Ara bé, encara que sobre la taula hi ha la possibilitat de cedir l’immoble a l’Ajuntament de Barcelona, caldrà primer esperar a la desafecció completa de l’edifici per part d’Adif. Un cop la gestora d'infraestructures ja no l'utilitzi per res, s’obrirà la possibilitat de destinar l’immoble a nous usos, entre els quals es podrien contemplar els equipaments veïnals. En tot cas, el que es dona per segur és que l’edifici històric seguirà en peu.

L'edifici de l'antiga estació es destinarà a nous usos encara no definits / Foto: Jordi Palmer

9. Quin ús es farà de l’actual zona de vies?

El ramal de vies que dona servei a l’actual estació de Sant Andreu Comtal quedarà fora d’ús tan bon punt s’estreni el nou recorregut, i la previsió és que en un futur es converteixi en un vial que connectarà de forma directa el Nus de la Trinitat amb l’estació de la Sagrera. Cal tenir en compte que aquesta futura estació serà intermodal, ja que donarà servei a trens tant d’ample ibèric com internacional, amb estacions de tres línies de Metro -L4, L9 i L10- i amb una estació d’autobusos, a més de zones d’aparcament per a vehicles privats. Aquest vial i el parcialment existent a la banda mar permetrà als vehicles accedir a la Sagrera sense congestionar la superfície.

L'actual zona de vies quedarà sense ús i es convertirà en un vial per a vehicles / Foto: Montse Giralt

10. I la pregunta del milió, quan s’acabarà tot?

Efectivament, és la pregunta del milió, perquè encara no hi ha cap resposta a la finalització total de tota l’operació, que inclou la posada en servei de l’estació de la Sagrera i la conversió en parc de la superfície. L’actual fase d’obres suposa un avenç important, ja que implica que tots els trens de Rodalies i Regionals ja passaran per la Sagrera i això permetrà començar a construir els accessos de les línies d’alta velocitat, que van a un nivell superior. Adif treballa amb la perspectiva que els trens tipus AVE passin per la Sagrera el 2025, però sense parar. La finalització de l’estació encara va per llarg, i la conversió de la superfície en parc urbà, encara més.

Operaris treballant en el sector entre les estacions de Sant Andreu i la Sagrera / Foto: Montse Giralt