L’associació de comerciants Barcelona Oberta, entitat que uneix 21 eixos comercials i turístics de la capital catalana, ha donat a conèixer aquest dimarts un demolidor informe que evidencia els perills que comportarà al comerç la política de mobilitat que està duent a terme l’Ajuntament de Barcelona i la seva alcaldessa, Ada Colau. Una de les principals conclusions és que, en cas de seguir les actuals traves a l’accés a la ciutat en vehicle privat, incloses les mesures de la Zona de Baixes Emissions (ZBE), el comerç barceloní podria arribar a perdre fins a 3.500 milions d’euros de facturació.
Segons l’informe ‘Importància de l’economia del visitant de la Regió Metropolitana de Barcelona (RMB) per re-economitzar el centre de Barcelona’ el 71% dels residents de la RMB -un àmbit molt més ampli que el de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i que inclou els habitants de les comarques de l’Alt Penedès, Baix Llobregat, Barcelonès, Garraf, Maresme, Vallès Occidental i Vallès Oriental- asseguren que cada cop és més difícil arribar a Barcelona i un 58% dels compradors asseguren que deixaran de venir si no poden accedir en cotxe, una possibilitat que ja han deixat caure algunes entitats i que va en la línia de les actuacions del consistori dins el controvertit Model Superilla Barcelona.
A més, Barcelona Oberta creu que decisions com l'eliminació de carrils o la implantació restrictiva de la Zona de Baixes Emissions -actualment anul·lada per sentència no ferma del TSJC- estan provocant una "desconnexió emocional" de la gent de la RMB amb el centre de la ciutat. De fet, l’associació d’eixos comercials recorda que el model comercial de Barcelona “no podria ser sostenible sense la despesa realitzada pels visitants metropolitans”, ja que els residents dels municipis de la regió metropolitana suposen una facturació de 3.900 milions d’euros per al comerç de la capital catalana, una dada que representa el 28% del total del sector.
Més despesa que els turistes
Segons Barcelona Oberta, la despesa del comprador metropolità és, de fet, superior a la despesa feta pel turisme, que suposa una facturació de 2.400 milions d’euros, i el 18% del total, mentre que les compres dels mateixos barcelonins s’eleven fins als 7.500 milions d’euros, representant poc més de la meitat de la facturació del comerç de la ciutat (54%). Amb aquestes dades, Barcelona Oberta colla Colau per la seva política de Mobilitat i li llança un dur advertiment tot assegurant que “l’amenaça principal” amb que es troben els potencials compradors metropolitans són, precisament, “les polítiques d’urbanisme i la seva afectació a la mobilitat”.
En aquest sentit, les xifres aclareixen que “el 50,8% de visitants metropolitans es desplacen a Barcelona en vehicle privat, mentre que el 40,7% manifesta arribar-hi a través de transport públic”, per la qual cosa es conclou que “el transport públic no suposa una alternativa real d’accés a la ciutat, ja que la gent que l’utilitza no té una altra forma viable d’anar-hi”. Segons els resultats obtinguts, el 75% dels visitants metropolitans no fa servir el transport públic per problemes associats al model i oferta existent, entre els quals l’excés de temps invertit (31,1%), l’excés d’intercanvis (14,2%), la falta de seguretat (9,6%), o la inexistència de connectivitat (6,7%).
Per tot plegat, l’informe avisa que “les polítiques de mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona podrien tenir una incidència directa en l’assistència dels visitants metropolitans” i recorda que dels visitants que acudeixen en vehicle privat, el 26,3% disposen del distintiu B, i podrien veure limitada la seva circulació a la ciutat en cas de prohibir aquest distintiu en la Zona de Baixes Emissions (ZBE). D’altra banda, l’informe estima que la mitjana de temps destinada a arribar a Barcelona des de l’àrea metropolitana és de 35 minuts i la tolerància als embussos dels visitants és de només 24 minuts. Per tot plegat, conclou que “la desconnexió emocional i funcional entre Barcelona i la seva regió metropolitana podria tenir un impacte d’entre 2.800 i 3.500 milions d’euros”. Un “impacte devastador per a la ciutat”, rebla Barcelona Oberta.