A partir d’aquest diumenge, 23 de febrer, el carrer del Comte d’Urgell estarà tallat al trànsit entre el carrer de Buenos Aires i la plaça de Francesc Macià, en el marc d’una nova fase de les obres de perllongament de l’L8 de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), entre les estacions de Plaça Espanya i Gràcia. El tall comportarà una important reconfiguració del trànsit, que afectarà especialment l’avinguda Diagonal, on es perdrà un carril per a cotxes en sentit entrada de Barcelona i es guanyarà un nou carril bus en sentit sortida. Aquesta reconfiguració afectarà també el carrer Numància, que rebrà els cotxes que no podran entrar per Urgell.

🎤 Pren nota: t’expliquem les afectacions al carrer Urgell per les obres de Ferrocarrils

Aquest tall del tram superior del carrer Urgell es preveu que s’allargui, com a mínim, durant tot aquest any 2025 i se suma al que ja va començar a mitjans de gener al mateix carrer però en el tram proper a l’Hospital Clínic, entre els carrers de Rosselló i Còrsega. En tots dos casos, les obres permetran començar a treballar en el pou de les futures estacions d’FGC d’Hospital Clínic i Francesc Macià, que formaran part d’aquest perllongament de l’L8. El pla de mobilitat mentre durin aquests talls buscarà, segons ha informat l’Ajuntament de Barcelona, prioritzar el transport públic en superfície, cosa que, en tot cas comportarà un detriment de l’espai per al vehicle privat.

Per això, la reconfiguració preveu que el tronc central de la Diagonal guanyi més capacitat per als busos en tots dos sentits, però especialment en sentit sortida de la ciutat per poder donar cabuda a quatre parades terminals de línies de bus interurbà. Es tracta de quatre parades terminals que donen servei a 13 línies, situades fins ara als carrers del Comte d’Urgell, del Comte Borrell i de Buenos Aires, que es reubicaran a la vorera muntanya de la Diagonal, entre la plaça de Francesc Macià i l’avinguda de Sarrià. Cal tenir en compte que el tall de Comte d’Urgell entre Francesc Macià i Buenos Aires impactarà en els 18.000 vehicles que s’estima que hi passen diàriament, especialment en itineraris d’entrada a la ciutat i en bus interurbà. 

Nova configuració de la Diagonal entre Numància i Francesc Macià

Per tal d’incrementar la capacitat del transport públic i a la vegada reduir el volum de vehicles que arriben a la plaça de Francesc Macià, el tronc central de l’avinguda Diagonal entre la plaça i l’avinguda de Sarrià guanyarà capacitat per als autobusos en cada sentit, però en perdrà per al vehicle privat. De manera principal, en sentit sortida de la ciutat, es passarà d’un carril bus i tres carrils de circulació per a vehicle privat a dos carrils bus i tres de circulació; mentre que en sentit entrada es passarà de dos carrils de circulació i un de bus a només un de circulació i un de bus, és a dir, menys espai per a cotxes i motos, en tota la llargària de la via des de Numància fins a Francesc Macià. Així doncs, el carril bus en sentit entrada que fins ara comença a l’avinguda de Sarrià començarà abans, a partir de Numància, i es perdrà un carril de circulació en sentit entrada a favor d’un carril bus en sentit contrari.

Els treballs de reconfiguració de la secció de la Diagonal s’han realitzat les nits del 19 al 20 de febrer i del 20 al 21 de febrer, amb la pintura del doble carril bus i la implementació dels canvis de sentit d’un carril d’entrada que passa a ser de sortida. Amb aquesta configuració, l’objectiu és desviar l’accés dels vehicles privats a l’Eixample a través de l’itinerari Numància-Berlín-París. D’altra banda, també s’intervindrà a la calçada de la banda Besòs de l’avinguda de Josep Tarradellas, habilitant doble sentit de circulació entre Comte Borrell i Francesc Macià. D’aquesta manera, mantenint l’accés viari cap a Francesc Macià, es crearà un nou itinerari des de Francesc Macià cap a Comte Borrell, connectant amb la xarxa viària de l’Eixample a través de Buenos Aires.

Aquesta actuació també es reforçarà amb la senyalització de dos itineraris existents que permeten accedir a l’Eixample des de la plaça de Francesc Macià, des del lateral mar de la Diagonal i gir a la dreta cap a Villarroel, i a través de la calçada Llobregat de l’avinguda de Tarradellas fins al canvi de sentit a l’altura del carrer de Gelabert, per accedir al carrer de Viladomat.

Reubicació de les parades terminals de bus interurbà

L’ampliació de la capacitat per a busos de la Diagonal a la vegada permet la reubicació de les parades terminals d’autobusos interurbans afectades pel tall de Comte d’Urgell. En concret, es tracta de quatre parades dels carrers del Comte d’Urgell, Comte Borrell i Buenos Aires que es desplaçaran a la banda muntanya del tronc central de l’avinguda Diagonal entre Francesc Macià i avinguda de Sarrià. En conseqüència, l’itinerari dels busos evitarà entrar a l’Eixample circulant per l’avinguda Diagonal fent el canvi de sentit a la plaça de Francesc Macià.

Les quatre parades i línies de bus afectades són:

  • L63, L64, L68, L69 (corredor Martorell). Parada situada al carrer del Comte Borrell entre Josep Tarradellas i Buenos Aires.
  • L51 (Sant Feliu), L57, e17 (corredor Vallirana), L61, e20 (corredor Sant Vicenç). Parada situada al carrer de Buenos Aires entre Comte Borrell i avinguda Sarrià.
  • E8 (corredor Corbera), L67 (corredor Castellbisbal). Parada situada al carrer del Comte d’Urgell entre Londres i París.
  • L1731, e18 (línies Alt Penedès). Parada situada al carrer del Comte d’Urgell entre Londres i París.

Les noves parades entraran en servei a partir del 23 de febrer.

Afectacions a la xarxa de bus de TMB i nou carril bici provisional a Villarroel

El tall de Comte d’Urgell entre Francesc Macià i Buenos Aires impacta també en els itineraris ciclistes per accedir a l'Eixample des de la Diagonal, ja que el carril bici d’aquest carrer quedarà tallat com la resta de carrils de circulació. Per aquest motiu, s’obrirà pròximament un carril bici unidireccional al carrer de Villarroel entre la Diagonal i el carrer de París, per tal de donar continuïtat als itineraris ciclistes de la Diagonal cap a l’Eixample i connectar amb la infraestructura ciclista dels carrers de Londres i de París.

Pel que fa a la xarxa de bus urbà de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), les obres afectaran les línies X1, V9, 63, 67 i 141. A partir del 23 de febrer, les rutes en direcció Besòs de les línies X1, 63 i 67 patiran una modificació en el recorregut a l'altura de la plaça Francesc Macià i com a alternativa es desviaran per l’avinguda de Josep Tarradellas en el carril contrasentit habilitat, després els autobusos giraran per Comte Borrell i seguiran la seva ruta habitual per Buenos Aires. Aquesta modificació no tindrà cap afectació a parades.

Les obres també afectaran el recorregut de la línia V9 de baixada. Des de la plaça de Francesc Macià circularà per l’avinguda de Josep Tarradellas (costat Llobregat), farà un canvi de sentit a l’altura de Gelabert per accedir al carrer de Viladomat, on recuperarà el seu recorregut habitual. L’afectació comporta l’anul·lació de dues parades, però se n’habilitaran dues alternatives a Josep Tarradellas. En aquest sentit, amb motiu de les obres, ja des del mes de novembre, la línia 141 té anul·lada la parada origen-final de Comte d’Urgell i el nou terminal provisional està ubicat a l’avinguda de Sarrià.

Així seran les obres de l’L8 de FGC 

Aquestes afectacions formen part de la nova fase en les obres de connexió de les línies del Vallès i Llobregat-Anoia d’FGC amb l’inici dels treballs per a la construcció de les futures estacions d’Hospital Clínic i de Francesc Macià. La primera fase de l’obra civil d’aquestes estacions, que tindrà una durada aproximada de 12 mesos, comportarà l’execució de pantalles amb molta profunditat i requerirà l’ocupació total de la calçada del carrer en els dos trams assenyalats del carrer Comte d’Urgell. Les pantalles superaran els 80 metres de profunditat i la seva execució requereix un conjunt de màquines, algunes de grans dimensions; aquest fet, juntament amb la ubicació i dimensions de les futures estacions, fan necessari ocupar un ampli espai en superfície.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!