La divisió de la ciutat de Barcelona en 73 barris -que data del 2006- sovint pressuposa una imatge fixa de la ciutat que no és prou exacte. Hi ha casos en que l’acumulació de veïnats en un sol barri no reflecteix bé realitats diferenciades -els casos del Putxet i el Farró o de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera, serien bons exemples- i n’hi ha d’altres que en un sol barri se sumen veïnats que no tenen gaire a veure amb el nucli central -aquí els exemples podrien ser la Font del Gos respecte d’Horta o la Via Trajana amb relació a la Verneda i la Pau-. En aquestes inexactituds del mapa de barris, encara hi podem afegir un cas més, l’aparició de nous veïnats que no surten als mapes.

Aquest és el cas del sector Maquinista - Mercedes, un barri de recent formació, no reconegut enlloc i construït a principis d’aquest segle XXI amb tota la transformació dels antics tallers de la Maquinista, que van donar lloc al parc i al centre comercial tot del mateix nom. Formalment, tot aquest sector forma part del barri del Bon Pastor (districte de Sant Andreu), però la realitat és que els veïns dels 800 habitatges compresos entre els carrers de Ferran Junoy i São Paulo i el passeig de l’Havana -on hi viuen unes 2.300 persones- no només es troben allunyats del centre del Bon Pastor sinó que, a més, denuncien que es troben en mig de “dos ‘pelotazos’ urbanístics”.

De fet, fa cosa d’un any es van constituir en Associació de Veïns Maquinista-Mercedes, dos noms que, segons Sergi Gràcia, vocal de l’entitat, no només resumeixen l’entorn del barri, sinó el dels dos “‘pelotazos’” que estan a punt de caure’ls a sobre. En declaracions a elNacional.cat, Gràcia apunta que l’embrió de l’associació es troba en el Grup d’Amics del Parc de la Maquinista, però també en la sensació de desconnexió respecte al Bon Pastor d’un nou barri que té els seus propis problemes per resoldre. I de problemes, en tenen un munt. Per començar, d’equipaments, perquè en dues dècades només s’ha aconseguit “una escola”, que durant força temps va funcionar en mòduls o “barracons” i ara ja és “una escola de veritat”.

Primer ‘pelotazo’: l’ampliació del Centre Comercial

Viure al costat d’un centre comercial pot tenir els seus avantatges, però també força inconvenients, com ara tenir tota la mobilitat del barri afectada per això. Ara, a  més, els veïns veuen amb temor un projecte d’ampliació del Centre Comercial La Maquinista, “que farà desaparèixer un carrer”, el de la República Dominicana, creant “més problemes de mobilitat”, i alhora, “doblarà el nombre de veïns”, ja que està previst construir-hi, per sobre de l’ampliació del centre comercial, uns 800 habitatges nous en diversos gratacels de fins a 17 pisos d’alçada. De fet, l’ampliació es va desbloquejar el juliol del 2021 després d’un llarg estira-i-arronsa entre la propietat, el grup Unibail-Rodamco-westfield (URW) i l’Ajuntament de Barcelona.

El centre comercial la Maquinista té previst un projecte d'ampliació / Europa Press 

Aquell acord va ser presentat pel consistori com un triomf de la ciutadania, ja que suposava reduir a la meitat l’ampliació comercial inicialment prevista, i es va passar de plantejar edificis de fins a vint-i-cinc pisos a uns de més baixos, de ‘només’ disset. Amb tot, pels veïns actuals l’expansió suposarà un augment poblacional quan l’ajuntament “no fa res per donar encaix a tota aquesta població”. A banda que recorden que també s’han aprovat gairebé 200 habitatges més al sector anomenat Colorantes, just a l’altra banda de la via del tren i que Amazon prepara un nou centre de distribució a la zona “amb capacitat de fins a 500 furgonetes i 50 tràilers”. 

Segon ‘pelotazo’: la reconversió de l’antiga fàbrica Mercedes

Als efectes de l’ampliació del Centre Comercial, l’associació veïnal considera que cal afegir-hi la problemàtica reconversió de l’antiga fàbrica Mercedes. L’operació es va donar a conèixer l’abril de l’any passat i suposa la reconversió d’un solar de 90.000 metres quadrats -unes sis illes de l’Eixample- en un nou teixit urbà amb usos veïnals i productius. Segons els objectius de l’ajuntament, part dels edificis antics es conservaran per impulsar els polígons industrials de l’entorn, transformant la nau central en una plaça, i tota la finca esdevindrà un gran espai de relació ciutadana sense vehicles per on es podrà anar a peu i amb bicicleta, seguint el controvertit model Superilla Barcelona.

Estat actual de l'antiga Fàbrica Enmasa Mercedes-Benz, un espai de 90.000 metres quadrats en desús des del 2007 / AjBCN

Imatge virtual del projecte de la Mercedes segons el promotor immobiliari, no aprovat per l'ajuntament / Conren Tramway

Ara bé, la difusió el mes passat de projeccions virtuals del futur barri, donades a conèixer pel promotor de les obres, la societat Conren Tramway, que no compten amb el vist-i-plau de l’Ajuntament de Barcelona ni responen a un projecte definit i aprovat, va disparar totes les alarmes entre els veïns, que consideren que aquest segon projecte és “un problema encara més greu”, ja que inclou la previsió de construir fins a “1.450 habitatges més”. És a dir, un cop culminades les dues operacions, el barri triplicaria els seus habitants, sense estar preparat pel que fa a equipaments per fer-ho.

Manifest de protesta

Segons l’entitat veïnal, el problema de la Mercedes és que l’ajuntament “ha actuat amb egoisme”, ja que a canvi de posar-hi centres universitaris -en concret, la facultat de Disseny i Enginyeria Elisava i la seu institucional de la Universitat de Vic i la Universitat Central de Catalunya a Barcelona- i preservar alguns edificis del complex industrial, “deixaran construir tot el que es pugui construir”. Per tot plegat, a mitjans de març l’associació de veïns va donar a conèixer un manifest on s’acusava l’ajuntament i en concret la segona tinenta d’alcaldia, Janet Sanz, de “silenci i desatenció” davant les queixes veïnals.

Els veïns estem molt preocupats”, apunta Gràcia, perquè s’ha augmentat molt la ràtio metro/habitatge, que pels veïns hauria de ser d'1,65 - 1,70 però que per les noves promocions podria arribar a ser de 2,0, i per això reclamen a l’ajuntament un replantejament global de tota la zona. Segons el text del manifest citat, els veïns consideren que hi haurà una “excessiva massificació urbanística”, fet que comportarà que “hi haurà molta més població de la que pot absorbir el territori”. Cal recordar que el projecte de la Mercedes inclou, a més, la creació d’uns 5.000 llocs de treball, que comptaran només amb l’estació de Metro del Bon Pastor (L9 i L10) i la futura estació de Sant Andreu Comtal, que s’hauria d’inaugurar a finals d’aquest 2022.

La zona, en plena transformació -cal recordar que l’espai ocupat per les vies del tren ha de prendre forma de parc lineal-, afronta de manera immediata reptes que poden ser determinants pel futur, entre els quals hi ha també el futur de la ‘Merceditas’, un espai de la Mercedes que es vol mantenir per a usos industrials. A més, l’entitat veïnal també indica que dur a terme els projectes implicarà una “mobilitat caòtica” amb l’arribada de milers de treballadors diaris, l’eliminació de vials per l’ampliació del centre comercial i la intenció de l’ajuntament de convertir tot l’espai de la Mercedes en una nova superilla.

Finalment, els veïns denuncien la manca d’equipaments preparats per un augment considerable de població, que podria passar de 2.300 residents a uns 6.500, en una zona on només es disposa d’una escola. És per això que els veïns denuncien aquest “doble ‘pelotazo’”, recorden que les imatges de la futura Mercedes no formen part de cap projecte definitiu i aprovat, reclamen a l’ajuntament que “deixi d’ignorar el veïnatge i els seus representants” i conviden a l’administració a exposar i detallar “l’acord econòmic amb el promotor privat i el benefici previst”. Per ser un barri que no està reconegut com a tal, la plataforma reivindicativa ja és prou potent.