Una de les mostres de la proximitat de l’estiu és la previsió d’obres al transport públic de Barcelona, que aquest any es preveuen força importants, ja que tindran una afectació de dos mesos en un important tram de l’L4 del metro per renovació de les vies, amb impacte al centre de la ciutat i al districte de Sant Martí, precisament en plena temporada de platja. Addicionalment, també es tallarà completament la línia T4 de la xarxa Trambesòs del tramvia, per facilitar la connexió amb el nou tram de la Diagonal en obres. Amb diverses fases, les afectacions començaran el 26 de juny, just passat el cap de setmana de Sant Joan, i s’allargaran fins al 31 d’agost.
L’objectiu de les obres del metro, segons ha anunciat aquest dijous TMB, és la renovació de les vies en el tram comprès entre les estacions de Verdaguer i Bogatell, amb la substitució de les vies velles, que són dels anys setanta del segle passat, per unes de noves amb via formigonada, en una operativa semblant a la que es va fer l’estiu passat a l’L5 del metro, amb l’objectiu de modernitzar la línia, aconseguir més fiabilitat i reduir les vibracions, que es noten en molts punts però que són de significativa importància en diversos punts dels carrers Consell de Cent, passeig de Gràcia i ronda de Sant Pere. La inversió prevista és de 16,4 milions d'euros.
Dues fases d’afectacions a l’L4 del metro
Les afectacions a l’L4 constaran de dues fases, la primera començarà el 26 de juny i s’allargarà fins al 31 de juliol i suposarà el tall de la línia groga entre les estacions de Verdaguer i Bogatell, és a dir, per un costat funcionarà la línia entre Trinitat Nova i Verdaguer, i de l’altra, entre Bogatell i La Pau, mentre que el tram central quedarà fora de servei. La segona fase, compresa entre l'1 i el 25 d’agost tindrà una afectació menor, amb tall entre Verdaguer i Barceloneta, de manera que estarà en funcionament el tram entre Barceloneta i Bogatell.
El transport alternatiu consistirà en un bus llançadora que farà el recorregut entre les estacions de Verdaguer i Bogatell en la primera fase i entre Verdaguer i Barceloneta en la segona. Tant de pujada com de baixada passarà per la Via Laietana. Ara bé, segons ha insistit Manuel Valdés, gerent adjunt de Mobilitat i Infraestructures de l’Ajuntament de Barcelona, “la millor alternativa és el metro”. En aquest sentit, Òscar Playà, director de Metro de Barcelona, ha volgut reiterar que “el metro arriba a la platja”, això sí, “caldrà fer més volta”, ja que l’alternativa aquest estiu per arribar-hi en metro serà a partir de l’L2, anant fins a l’estació de La Pau i, des d’allà, l’L4 fins a Bogatell al juliol i fins a la Barceloneta a l’agost. Això sí, durant el mes de juliol no es podrà arribar en metro de cap manera a les estacions de Ciutadella - Vila Olímpica i Barceloneta.
A més del bus llançadora, s’habilitarà una llançadora especial per a persones amb mobilitat reduïda entre l’estació de Verdaguer —que no està adaptada— i la de Joanic. Així mateix, es reforçaran les línies de metro i dues línies d’autobús urbà que parcialment fan trajectes similars, la V19 i la V21. Amb tot, en alguns casos caldrà fer desplaçaments a peu si no s’agafa la llançadora, ja que per arribar a les estacions de Girona, Jaume I o Bogatell, per exemple, es recomana utilitzar les estacions properes de Tetuan, Liceu i Marina, respectivament.
La T4 del tramvia, dos mesos fora de servei
Pel que fa al tramvia, la línia T4 del Trambesòs, que fa el recorregut Estació de Sant Adrià - Ciutadella | Vila Olímpica, quedarà fora de servei íntegrament, motivat, segons ha explicat Lluís Alegre, director de l’Àrea de mobilitat de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) per la necessitat de “connectar les línies actuals amb el nou tram de tramvia” que actualment està en obres a l’avinguda Diagonal entre les places de les Glòries i Verdaguer, fet que farà replantejar les estacions de tramvia actualment existents a la plaça de les Glòries, ja que es crearà un intercanviador comú a les tres línies de tramvia —T4, T5 i T6— que permetrà en un futur l’explotació cap a Verdaguer.
En el cas del tramvia, el transport alternatiu s’ha plantejat en dos trams, entre Glòries i el final de línia al carrer Wellington es recomana com a transport alternatiu la línia de bus urbà V21 i l’L1 del metro a partir de l’estació de Marina, mentre que al tram entre Glòries i l’estació de tren de Sant Adrià s’habilitarà un bus llançadora amb horari i intervals de pas iguals als del servei actual del tramvia. El tall de la T4 del tramvia començarà el 26 de juny i finalitzarà el 31 d'agost.