Nou rècord en el nombre de desplaçaments sostenibles a Barcelona. La mobilitat en dia feiner a la demarcació de Barcelona va superar per primer cop la barrera dels 20 milions de desplaçaments l'any 2023, és a dir, dos terços dels quals es van fer en transport públic, bicicleta, patinet o a peu, el que representa un augment del 5,5% respecte de l'any anterior. Així ho revelen les dades de l'Enquesta de mobilitat en dia feiner de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), elaborada per l'Institut Metròpoli anualment, que també constata que la mobilitat per motius personals representa el 41% de tots els desplaçaments i és la més elevada dels darrers cinc anys. Una de les raons que expliquen aquestes dades és el creixement de la població resident —un 1,5% més d'habitants respecte del 2022— la mobilitat per persona i dia també creix. Així, la mitjana de desplaçaments diaris per persona també arriba als 4,11, per sobre dels 3,96 del 2022 i dels 4,05 del 2019.
Mobilitat activa en auge
La mobilitat activa —peu, patinet o bicicleta— ha augmentat un 2,5% i l'ús del transport públic un 14,4%, respecte al 2022. Així doncs, se situen com les opcions majoritàries entre la ciutadania amb més de 16 milions de desplaçaments, fent caure l'ús del vehicle privat en comparació a dades prepandèmiques. Malgrat les bones dades d'ús d'alternatives sostenibles, el vehicle privat segueix guanyant al transport públic amb 6,5 milions de desplaçaments en dia feiner, el 32,5% del total, davant de 3,3 milions que ho fan en transport públic, mentre que viatges amb els mitjans sostenibles, hi ha 10,3 milions de desplaçaments de "mobilitat activa", és a dir a peu (9,8 milions) en bici (308.000) o patinets (133.000), el 51%.
L'enquesta també revela que les dones es desplacen més que no pas els homes caminant, en concret, 52,3% i 45,3%, respectivament. Mentre que en transport públic, l'usen el 19,7% de les dones enfront del 13,0% dels homes. La diferència més gran es marca a l'ús de l'autobús. Els homes utilitzen més el vehicle privat, 38,4% enfront del 26,7%. Entre els diferents modes de transport públic, el metro segueix sent el que més quota modal te, superant el 40%. La mobilitat personal supera en dues vegades i mitja la mobilitat ocupacional, que se situa al 16,5% l’any 2023 i esdevé la més baixa dels darrers cinc anys. Els desplaçaments per motius personals representen el 41% del total, el percentatge més elevat des que es publica l'enquesta. Entre els motius més destacats d’aquests desplaçaments hi ha l’acompanyament i cura de les persones i les compres quotidianes.
L'augment de demanda del transport públic és generalitzat en totes les franges horàries excepte en la considerada l’hora punta, de 8:00 a 10:00 horas, on decreix lleugerament. Els increments més importants des del 2019, segons el registre de validacions, es produeixen entre les 5:00 i les 7:00 hores i també a la franja de la tarda, fet que constata un cert desplaçament horari de la demanda. Un fet que ha contribuït a l'augment de l'ús del transport públic són les polítiques de preus del transport públic marcades pels descomptes que s’apliquen des del setembre de 2022 han accelerat el creixement de la demanda al transport públic durant el 2023 i que segueix augmentant amb valors de màxims històrics, que actualment ja superen els 1.132 milions de validacions els últims 12 mesos.
Estabilització del teletreball
La pandèmia va portar el teletreball, una modalitat que en molts sectors ha arribat per quedar-se. L'any 2023 es van mantenir unes xifres molts semblants a les del 2022 i prop del 9%-10% de totes les jornades laborals, després d’una tendència a la baixa entre el 2021 i 2022. A més, el percentatge de la gent que treballa des de casa creix fins al 25% entre les persones ocupades (una de cada quatre) i fins al 36% en el cas de la gent que treballa a la ciutat de Barcelona. Un dels efectes beneficiosos del teletreball és la reducció de la mobilitat en cotxe privat, que segons les dades és superior en desplaçaments laborals que no pas en els desplaçaments per motius personals.