La implementació del Model Superilla Barcelona al districte de l’Eixample està actualment en marxa en quatre carrers -Girona, Rocafort, Comte Borrell i Consell de Cent-, però la voluntat de l’actual govern municipal no és aturar-se aquí, sinó arribar a l’any 2030 amb la creació de 21 eixos verds i 21 places, que generarien 33,4 hectàrees d’espai per a vianants i 6,6 de verd urbà. És a dir, un de cada tres carrers del districte seria un eix verd i cada veí i veïna tindria un d’aquests eixos o una plaça a 200 metres de casa seva. Ara bé, aquests plans de futur dependran, en grau considerable, dels resultats electorals de les eleccions municipals de maig del 2023.

En tot cas, la maquinària del govern Colau no s’atura, i a finals d’octubre es van donar a conèixer els principals punts de la configuració de la superilla de l’Eixample al barri del Fort Pienc en una sessió oberta als veïns que va tenir lloc el passat 27 d’octubre. Els plans, que de moment només són propostes que encara haurien de passar un llarg tràmit abans d’esdevenir una realitat, consisteixen a convertir en Eixos Verds els carrers Sicília, Ausiàs March, Padilla, Wellington i Ribes i l’avinguda de Vilanova a més del tram del carrer Consell de Cent que no està afectat per les obres actuals.

Fort Pienc expandit

De fet, el projecte d’Eixos Verds presentat comprén el barri del Fort Pienc en una versió expandida, és a dir, incloent-hi tot el triangle format pel passeig de Sant Joan i les avingudes Diagonal i Meridiana tancat pel parc de la Ciutadella, de manera que suma zones pertanyents als districtes de Ciutat Vella i Sant Martí. En tot cas, el projecte inclou els següents eixos verds principals:

  • Carrer Sicília, entre Diagonal/Aragó i Ali Bei/Estació del Nord. 
  • Carrer Wellington (continuació del carrer Sicília), entre Almogàvers/Parc de l’Estació del Nord i Pujades/Meridiana.
  • Carrer Ausiàs March, entre passeig de Sant Joan i carrer Lepant (L’Auditori).
  • Carrer Consell de Cent, entre passeig de Sant Joan i Marina/Diagonal
  • Carrer Padilla, entre Gran Via i Meridiana -entre L’Auditori i el Teatre Nacional de Catalunya (TNC)-.
  • Carrer Ribes, entre Lepant i Castillejos.
  • Avinguda de Vilanova, entre passeig de Lluís Companys/Arc del Triomf i Nàpols/Estació del Nord.
Projecte de Superilla al barri del Fort Pienc / AjBCN

En la presentació del projecte, tècnics de l’Ajuntament de Barcelona van assenyalar que un carrer amb quatre carrils de circulació suposa uns 40.000 cotxes al dia i que treballen amb tres tipologies bàsiques de carrers, les que formen part de la xarxa bàsica de circulació, els de connectivitat a nivell més local i aquells on es pot prescindir de la circulació o reduir-la a funcions com “entrada i sortida de pàrquings i càrrega i descàrrega”, a més dels serveis d’emergències, i que en aquest tercer cas es poden projectar eixos verds. És per això que van voler presentar aquest “full de ruta” davant els veïns, sempre insistint que de moment, no hi ha cap decisió ferma ni tampoc calendari per executar la conversió del Fort Pienc.