La política en mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona està dirigida cada cop més a restringir l’ús del vehicle privat com un dels eixos fonamentals del controvertit model Superilla Barcelona, malgrat els avisos de diverses entitats, entre els quals el RACC, que sosté que no es pot reduir l’ús dels vehicles privats si prèviament no hi ha una substancial millora del transport públic, no només a la ciutat sinó en tota l’àrea metropolitana. Ara, dues entitats socials donen suport a aquesta orientació política amb una proposta certament radical, acabar amb la circulació dels cotxes privats i promocionar el cotxe compartit -també anomenat ‘carsharing’- per aconseguir una mobilitat “més sostenible”.

Es tracta de les entitats Som Mobilitat (SM), cooperativa sense ànim de lucre de lloguer de vehicles elèctrics compartits i la Fundació Mobilitat Sostenible i Segura (FMSS), que treballa en l’impuls dels sistemes de 'carsharing' i la promoció d'activitats relacionades amb la mobilitat sostenible. Totes dues han presentat aquest dijous una campanya conjunta per “retornar l’espai” a la gent. La iniciativa té com a objectiu motivar que els propietaris de cotxes es desplacin de manera “més sostenible”. Més enllà de caminar, d’anar en bicicleta o en transport públic, Som Mobilitat promou l’ús dels seus cotxes elèctrics compartits per quan no hi hagi cap altra possibilitat. 

A més, aquesta cooperativa intenta atraure nous usuaris oferint rebaixes per a qui es desfaci del cotxe i per a qui els hi comparteixi la seva plaça de pàrquing. Per la seva banda, des de la FMSS demanen a l’Ajuntament de Barcelona millors condicions i reivindiquen els “avantatges” del transport elèctric. “Convidem a la gent a compartir les seves maneres de moure’s de forma més sostenible”, ha explicat la responsable de comunicació de SM, Maria Medina, segons recull l’ACN. A més, ha defensat el 'carsharing' com l’opció més adequada quan no és possible realitzar el desplaçament per mitjans menys contaminants i l’ha definit com un “aliat clau per a la ciutat”. 

El president de la Fundació Mobilitat Sostenible i Segura, Pau Noy, i la responsable de comunicació de Som Mobilitat (SM), Maria Medina / ACN

De fet, la cooperativa SM considera que “cada cotxe compartit aconsegueix treure entre 8 i 15 vehicles privats” i per això des de les dues agrupacions veuen amb bons ulls algunes iniciatives recents de l’Ajuntament de Barcelona amb relació a la mobilitat, com els nous carrils bici o la connexió del tramvia per la Diagonal. Tot i això, segons ha declarat el president de la FMSS Pau Noy, la ciutat “no reconeix el 'carsharing'”. Denuncia que els preus dels aparcaments són iguals que per a un vehicle privat i insta el consistori a “ajudar de debò el 'carsharing' tal com fan la resta de ciutats europees”. Noy ha afirmat que l’ús del cotxe quan s’ha de llogar és, de mitjana, d’uns quatre cops l’any i ha fet èmfasi en els avantatges de la mobilitat elèctrica, que assegura que és quatre vegades més eficient en termes d’energia.