Aquest dijous, 22 de desembre, a primera hora del matí, està previst que el Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) dicti sentència sobre el recurs interposat per la Comissió Europea contra l’Estat espanyol per haver superat de manera sistemàtica i continuada des de 2010 els llindars de contaminació de diòxid de nitrogen (NO2) a Barcelona, el Vallès i Madrid. Des de l’Ajuntament de Barcelona, a 48 hores de la sentència, s’ha volgut reivindicar la baixada de la contaminació els darrers anys com a prova dels esforços de l’actual govern municipal en aquest sentit, a més d’admetre que la sentència serà condemnatòria.
Aquest dimarts al matí, el regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Eloi Badia, acompanyat de la directora de Salut Ambiental de l’Agència de Salut Pública de Barcelona, Elisenda Realp, ha reconegut que la previsió és que la sentència serà negativa, perquè les mateixes dades reflecteixen un incompliment de la normativa europea des de l’any 2010. “No podrà haver-hi més que males notícies”, ha reconegut el regidor. Per això, des de l’Ajuntament s’han volgut vendre les dades més actualitzades com a símptoma que, malgrat tot, la feina va en el camí adequat, ressaltant que entre 2015 i 2022, és a dir, durant els dos mandats d’Ada Colau, ha disminuït la contaminació a la ciutat.
“La contaminació ha disminuït un 31%” des del 2015 fins a l’actualitat, ha afirmat Badia, que ha volgut destacar que més enllà de la previsible sentència condemnatòria, s’han dut a terme “mesures ben encaminades”. Així, segons les dades aportades per l’Agència de Salut Pública de Barcelona, en els darrers anys hi ha hagut una tendència a la baixa en els llindars de contaminació, situats per la CE en una mitjana anual de NO2 de 40 µg/m³ (micrograms/metre cúbic). Així, pel que fa a les estacions de mesurament anomenades 'de trànsit', que mesuren els espais de Barcelona amb més trànsit, ha anat minvant -especialment els anys 20 i 21, afectats per la Covid-, i fins i tot aquest 2022, amb dades fins a novembre, que situen la mitjana en 38 µg/m³.
Reivindicació de l’obra de govern
En aquest sentit, Badia ha volgut posar en relleu la feina feta des del govern municipal de cara a la reducció de la contaminació generada pel trànsit destacant un compendi de mesures entre les quals ha inclòs les polítiques de mobilitat sostenible, com ara l’impuls del transport públic i fins i tot la xarxa ortogonal d’autobusos -tot i que és un projecte iniciat durant el mandat de l’alcalde Trias-, l’ampliació de carrils bici i també el projecte estrella de l’actual mandat, és a dir, el Model Superilla, a més d’altres mesures en marxa com l’electrificació dels parcs mòbils dels serveis de neteja i de la Guàrdia Urbana.
Davant la imminència de la sentència, Badia ha assenyalat que la mateixa no inclourà sancions en un primer moment, sinó que serà la CE qui les imposarà, però que espera una certa “benevolència”, perquè l’afany de les institucions europees “no és recaptatori, el que volen és que fem els canvis”. En tot cas, el que es dona per fet és que la sentència serà negativa i el que quedarà pendent és el seu abast i conèixer les propostes que pot arribar a imposar la CE per rebaixar la contaminació a Barcelona dins dels llindars previstos. Tot això, a partir de dijous al matí.