En el marc de les obres al tram central de l’L9/L10 del Metro de Barcelona, aquest dilluns han començat els treballs previs de les obres d’estructura interior de la futura estació de Plaça de Maragall, una de les que, segons els plans expressats pel Departament de Territori el passat mes d’agost, entraran en servei l’any 2027 com a perllongament de l’L9/L10 Nord, que suposaran connectar aquestes dues línies, provinents de Santa Coloma de Gramenet i Badalona amb l’estació de Guinardó | Hospital de Sant Pau de l’L4, quedant pendent per a més endavant la connexió final des d’aquesta estació fins a Zona Universitària, actualment origen i final de l’L9/L10 Sud.
L’estació de Plaça de Maragall, situada a la plaça del mateix nom i, per tant, sense connexió amb l’actual estació de Maragall de les línies L4 i L5, té l’obra civil executada al 97% i pel que fa a l’estructura interior, en la qual s’ha començat a treballar, les obres es van licitar l’octubre del 2023 amb la previsió d’iniciar obres la primavera d’aquest 2024. En tot cas, tot i el retard, cal tenir en compte que el pou de l’estació, ja enllestit, té una profunditat de 60 metres i per a finalitzar l’obra civil de l’estació s’executaran, entre d’altres, forjats, lloses, escales i l’estructura metàl·lica per als ascensors.
Aquests treballs iniciats ara permetran finalitzar l’obra civil de l’estació i la galeria de connexió amb el túnel. Aquestes tasques tenen un termini previst de 13 mesos, de tal manera que el termini d’acabament se situaria l'octubre del 2025. Segons ha informat Territori, les primeres actuacions que es duran a terme consistiran en l’execució de pantalles acústiques i el desviament de serveis afectats, així com els primers treballs per a l’estructura interior. Les obres comportaran l’ocupació de la superfície de la plaça de Maragall. En paral·lel a aquesta obra, el Departament està impulsant els projectes d’arquitectura i instal·lacions d’aquesta i altres estacions de l’L9/L10.
Estat de les obres de l’L9/L10
El mateix departament ha informat aquest dilluns que es continua treballant en el futur vestíbul i la sortida d’emergència de l’estació de Mandri –el pou, de 75 metres de profunditat, ja està excavat– i en l’excavació del pou de Sarrià –més del 70% excavat-. A més, Territori iniciarà el mes que ve els treballs de l’obra civil de l’estació de Sanllehy. En paral·lel, estan en marxa els treballs per a la col·locació de la llosa intermèdia del túnel, la que separarà un sentit de l’altre en la circulació dels trens, entre l’àmbit de Plaça de Maragall i Lesseps. També s’està actuant a l’àmbit del macropou de la Sagrera, per a connectar el tram en servei actual de l’L9/L10 amb el futur tram que entrarà en servei. Pel que fa a la tuneladora, aturada al pou de Mandri, s’estan fent les tasques de manteniment i posada a punt necessàries abans d’encarar el tram pendent fins a Lesseps. Aquestes tasques, que inclouen la substitució de la roda de tall s’allargaran almenys un any.