L’entrada en servei de la prolongació de l’L8 de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), que comporta la connexió de les estacions de Plaça Espanya i Gràcia a Barcelona, entrarà en servei entre el 2029 i el 2030, segons les previsions del Govern. El projecte de l’obra civil, amb un pressupost de 320 milions d’euros, ja ha estat licitat pel Govern. Està previst que els treballs tinguin una durada de quatre anys i deu mesos. El projecte preveu la construcció d’un túnel entre les estacions de Plaça Espanya i Gràcia, amb noves estacions a Hospital Clínic -on enllaçarà amb l’L5-, Francesc Macià i Gràcia. El trajecte, de quatre quilòmetres, es recorrerà en 7 minuts. 

D’aquesta manera, l’L8 millorarà la connectivitat de la ciutat de Barcelona i, segons els càlculs del Departament de Territori, beneficiarà uns 70.000 usuaris en un dia feiner i fins a 19 milions a l'any. El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha assegurat que es tracta d'un "projecte estratègic" per al transport públic català i per a la promoció de la intermodalitat entre els diferents serveis. Aragonès, acompanyat del conseller de Territori, Juli Fernández, ha presentat aquest dijous el projecte de perllongament i ha aprofitat per insistir en la reclamació del traspàs complet de la xarxa de Rodalies.

pere aragones perllongament l8 foto maria asmarat acn
Pere Aragonès ha participat en la presentació del perllongament / Foto: Maria Asmarat - ACN

El Govern calcula que la prolongació de quatre quilòmetres de l’L8 permetrà sumar 19,5 milions de passatgers anuals, dels quals cinc ja estan dins el sistema de Ferrocarrils, per la qual cosa l'L8 passarà de 23 milions de viatges anuals a 38 milions. Una tuneladora amb un diàmetre d’excavació de 10,2 metres serà l’encarregada de foradar el túnel. Abans que la màquina comenci a perforar el subsol, es duran a terme inspeccions tècniques a més de 13.500 edificis ubicats en la zona d'influència de les obres. El nou túnel passarà per sota d'altres ja existents, com els de l'L1 i l'L3 del metro a Plaça Espanya o un tram de l'L5. Les vies passaran a una fondària màxima de 52 metres.

 

58 mesos d’obres

Els treballs per a la construcció del túnel es perllongaran 58 mesos. Un cop acabat el túnel, els recintes i les estructures de les principals estacions es faran les instal·lacions de vies i serveis. Aleshores es farà una nova licitació, dividida en diferents paquets. Es remodelaran les estacions de Plaça Espanya i Gràcia. Les estacions seran semblants a les de l’L9 del metro, amb ascensors de gran capacitat que enllaçaran amb els vestíbuls. Del perllongament de l'L8, fins al moment la Generalitat només ha licitat per 7 milions d'euros el desviament dels serveis afectats pel nou traçat. Ho va fer al gener, de manera que aquestes tasques ja s'estan duent a terme. Un cop acabin, cap a l'estiu, és quan començarà a executar-se la perforació del subsol.