Des que es va quedar obert el túnel de les Glòries en els dos sentits l’abril del 2022, que la part de la Gran Via entre els carrers Badajoz i Bilbao està pendent d’una urbanització definitiva que podria començar a veure la llum a finals del 2024 si prosperen els plans que ha presentat l’Ajuntament de Barcelona, que ha donat per finalitzat el projecte executiu d’urbanització que servirà per posar fi a una etapa d’urbanisme tàctic que ha anat des de les riotes de veïns i visitants pel discutit disseny dels dibuixos sobre l’asfalt fins al nyap de les tirolines que han creat més maldecaps que diversió.

Cal recordar que fa unes setmanes l’Ajuntament anunciava a bombo i platerets la instal·lació d’unes tirolines en aquesta zona de la Gran Via, pensades per a diversió de la canalla i amb l’afegit que eren adaptades perquè també en poguessin gaudir els nens amb discapacitats, però com ha passat en altres actuacions d’urbanisme tàctic, el que era un espai familiar durant el dia es va convertir en una zona de sorolls durant la nit que va provocar força protestes veïnals per dificultats per dormir, fins al punt que han forçat el govern municipal a bloquejar les tirolines durant la nit per impedir el seu ús nocturn.

Aquest tram de la Gran Via comptarà amb un ampli passeig central / Foto: AjBCN

Mentre continua el bloqueig nocturn de les tirolines, el govern municipal ha tirat endavant el projecte definitiu, després de presentar-ne un ja fa més d’un any i que els veïns demanessin que acceleressin l’execució per evitar passar per l’etapa d’urbanisme tàctic que finalment no s’han estalviat i que, a sobre, els ha deixat sense dormir per culpa de les tirolines. En tot cas, segons ha informat l’Ajuntament aquest diumenge, ja està a punt el projecte executiu i en les properes setmanes es començarà a tramitar a la Comissió de Govern amb la previsió de licitar les obres abans del final de mandat per poder iniciar-les al llarg del primer trimestre del 2024. És a dir, que el projecte i el calendari, que ja ha estat compartit amb el veïnat de l’entorn, es forçarà per poder deixar-ho lligat tot i que hi hagi un canvi de govern després de les eleccions. Pel que fa a les tirolines, no es descarta recuperar-les amb el nou projecte si es garanteix el silenci nocturn, o traslladar-les a un altre lloc sense habitatges propers.

Com quedarà la Gran Via?

L’àmbit de la Gran Via entre els carrers de Badajoz i Bilbao, que queda per sobre del túnel, suposarà la renovació de gairebé 70.000 m². L’àmbit d’intervenció té uns 50 metres d’amplada, on es plantaran uns 450 arbres i arbustos que afavoriran la diversitat biològica i ajudaran a delimitar les zones de joc i d’estada. A la banda on hi ha els edificis d’habitatges hi haurà una vorera de 5,25 metres d’amplada que s’ampliarà fins a 7,35 quan no hi ha cordó de serveis, un carril en plataforma única que integrarà el pas de bicicletes, el trànsit local i els vehicles de serveis. 

A l’altra banda, la del centre comercial, hi haurà una vorera de 4 metres, un carril d'ús local i bicicletes i un espai per al tramvia desdoblat i busos en doble sentit. Per tant, es prioritzarà la mobilitat sostenible, els recorreguts a peu i els usos ciutadans, a diferència de la configuració anterior a la posada en marxa dels túnels, quan hi havia vuit carrils per a vehicles. Al centre hi haurà un gran passeig de 21 metres d’amplada que acollirà espais d’estada amb uns 200 bancs i cadires, zones de joc, àrees de calistènia i zones de taules i pícnic, a més de mobiliari lúdic com ara taules de ping-pong, escacs i jocs infantils.

Les cruïlles amb els carrers Sèquia Comtal/Llacuna, la rambla del Poblenou/Clot, Ciutat de Granada i els accessos al centre comercial, seran espais amplis que afavoriran el pas, els usos lúdics, socials i esportius i la connectivitat amb els barris de l’entorn. Seguint el nou model de carrer del segle XXI, s’utilitzaran materials amb baix impacte mediambiental. L’ús dels paviments amb colors clars permetrà disminuir l’efecte de calor a l’estiu. A més, s’afavorirà la gestió del cicle de l’aigua, i l’enllumenat serà de proximitat i a escala humana. També s’establiran elements de generació energètica, com una gran pèrgola fotovoltaica sobre la sortida dels túnels de la Gran Via que funcionarà com a mecanisme de control visual i sonor respecte a la rambla del Poblenou i l’Escola Casas.

La futura Gran Via tindrà un espai verd tocant als habitatges mentre que a la part del centre comercial es desdoblarà la via del tramvia / Foto / AjBCN

El projecte definitiu s’ha elaborat a partir de la proposta guanyadora del concurs convocat per l'Ajuntament per redactar el projecte d'urbanització de l'àmbit. Amb el lema ‘Arrelats al passeig’, va ser escollida al febrer de l’any passat i és obra de la UTE formada per les societats ESTEYCO, S.A. – TRN TARYET, S.A. – JPAM Estudio de Arquitectura SLP. Des de llavors, l'equip redactor i els serveis tècnics municipals han treballat en la redacció del projecte executiu, que ja està enllestit. La urbanització s’estructura en dues fases d’intervenció. En primer lloc, es licitaran les obres que corresponen a la banda on hi ha els edificis d’habitatges

Calendari previst

Es preveu que aquests treballs s’iniciïn durant el primer trimestre de l’any 2024 i s’allarguin fins a principis del 2025, amb una inversió d’11,54 milions d’euros. La segona intervenció correspondrà a la urbanització de la vorera mar i al desdoblament de les vies del tramvia. Aquesta fase d’obres es farà conjuntament amb l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i una part de la inversió, que s’acabarà de definir, anirà a càrrec d’aquesta administració. Les obres començaran quan acabi la primera fase i es preveu que acabin a la primavera del 2026, moment en què ja s’haurà finalitzat tota la reurbanització.