Quan ja han passat uns mesos des que van entrar en servei els nous trens de l’L3 del Metro de Barcelona, corresponents a la sèrie 7000, aquest divendres ha entrat en servei el primer comboi dels nous trens de la sèrie 8000, que circularan per l’L1 del Metro, l’única de tota la xarxa que no té ample de via internacional, per la qual cosa necessita trens específics adaptats a l’ample de via ibèric d’aquesta línia i que substituiran els de la sèrie 4000. Així, si fa unes setmanes els usuaris de l’L3 podien provar de ‘caçar’ els nous trens, ara es repeteix la situació a l’L1.
De moment, aquest divendres ha entrat en servei la primera unitat, que progressivament anirà sumant fins a 24 nous trens que substituiran els de les sèries 4000 que actualment circulen per aquesta línia. Els nous trens són més sostenibles i més accessibles, i formen part de la compra de material ferroviari més important de la història de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) que ha suposat una inversió de 318,85 milions d’euros per un total de 50 trens, sumant els de la sèrie 7000 que ja es van posar en servei a l’L3 el passat març i 24 més de la sèrie 8000 per a l’L1, dels quals el primer d’ells és el que ara entra en funcionament.
Trens sense amiant
A partir d’aquest moment, la previsió és seguir incorporant els nous trens, de manera que a finals del 2023 estarien incorporats al servei el 50% dels trens adquirits. Amb la incorporació d’aquests trens s’eliminarà tot l’amiant dels vehicles del metro. La inversió d’aquests nous trens s’ha realitzat a través del contracte programa de TMB amb el consorci de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i ha comptat amb el finançament del Banc Europeu d’Inversions (BEI). Alguns dels trens també han rebut ajudes del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència de la Unió Europea, a través de la Generalitat de Catalunya.
La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha afirmat que “aquests nous trens se sumen a l’aposta engegada amb la incorporació dels 7000, millorant el servei i oferint més comoditat i accessibilitat, per seguir avançant cap a una mobilitat més sostenible amb un baix consum energètic”. Bonet ha explicat algunes de les millores d’aquests nous trens destacant que “són més accessibles amb portes i passadissos més amples” i, en aquest sentit, ha manifestat que “ens preocupa molt que aquesta sigui una bona solució per a la mobilitat de totes les persones de la nostra societat, de la nostra ciutat, de la Barcelona del metro, que funciona però ha de funcionar encara millor en termes d’accessibilitat”.
A més, la també primera tinent d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona ha detallat que aquests trens “compten amb els nous sistemes d’informació i càmeres de videovigilància en temps real”, igual que els trens de la sèrie 7000. Finalment, Bonet ha recordat que quan s’hagin posat en servei els 50 trens “assolirem un dels objectius més importants que teníem que és la substitució de tots els vehicles que encara tenien algun element amb amiant”.