La nova estació de tren de Sant Andreu no entrarà en servei el diumenge, 11 de desembre, com estava previst inicialment, sinó l’endemà, el dilluns, 12 de desembre. Així ho ha comunicat aquest divendres a la tarda Adif, que ha atribuït l’ajornament a “contingències imprevistes en l’execució dels treballs d’electrificació i catenària, que havia de lliurar l’UTE Dragados-Tecsa”. Aquest endarreriment implica que durant el diumenge 11 de desembre les línies R2 Nord i R11 encara no quedaran normalitzades, de manera que l’origen i el final d’aquestes línies de Rodalies i Regionals continuarà sent l’estació de Montcada i Reixac i per enllaçar amb Barcelona caldrà fer transbord a l’estació Montcada i Reixac - Manresa, la mateixa que va patir un accident ferroviari dimecres passat.
En tot cas, Adif Alta Velocitat ha informat del trasllat de l’entrada en servei de l’estació de Sant Andreu i el traçat definitiu de la línia d’ample ibèric Barcelona-Granollers-Girona, ja que durant el desenvolupament de la fase final de les obres, que van començar el dissabte 3 de desembre i havien de finalitzar el dissabte, 10 de desembre, tot i “finalitzats correctament les feines de via i instal·lacions de seguretat, comunicacions i senyalització, s’han registrat contingències imprevistes relacionades amb el sistema d’electrificació i la catenària, que porta a terme l’UTE (Unió Temporal d’Empreses) Dragados-Tecsa”. Segons la gestora d’infraestructures ferroviàries, “el decalatge en el lliurament d’aquesta part de les obres ha afectat l’inici dels recorreguts de fiabilitat i a la formació de maquinistes, així com als tràmits administratius per a la posada en servei de les noves instal·lacions”.
Així mateix, Adif ha recordat que la nova estació de Sant Andreu i el nou traçat de la línia, que passarà sense aturar-se per la futura estació intermodal de la Sagrera, són dues actuacions clau en l’operació Sagrera-Sant Andreu, que haurà de contribuir a la cohesió dels barris situats als dos costats de la via -en el cas de la nova estació, els barris de Sant Andreu i el Bon Pastor-, ja que es dotarà l’entorn de més espai urbà i es contribuirà a la transformació de la mobilitat al nord de Barcelona. L’operació forma part del pla d’infraestructures més complex i ambiciós que es du a terme a Catalunya dels darrers anys, inclosa al projecte Transformem Rodalies.
Nou ús de l'antiga estació
Un cop entri en servei la nova estació de Sant Andreu, dilluns vinent si no hi ha més canvis, l’antiga de Sant Andreu Comtal, la més antiga de Renfe en funcionament, quedarà definitivament fora d’ús. De fet, el passat 2 de desembre ja va sortir d’aquesta estació el seu últim tren, però amb la finalització definitiva d’aquesta fase d’obres es podrà obrir el debat sobre la destinació de l’edifici històric. Adif ha expressat el seu desig que sigui conservat, però encara està pendent de decidir quin ús se’n donaria, una possibilitat és la de cedir-lo a l’Ajuntament de Barcelona que el podria destinar a equipaments veïnals.