El Servei Català de Trànsit (SCT) posarà en funcionament el pròxim dilluns, 16 de setembre, dos nous radars de tram a la C-16 al Túnel de Vallvidrera, un en cada sentit de la circulació, amb l’objectiu de reduir-ne la velocitat excessiva, així com la sinistralitat viària. Segons ha informat aquest divendres l’SCT, aquests sistemes de control de la velocitat responen a les directrius fixades en el Pla de seguretat viària (PSV) 2024-2026 i són una eina eficaç per assolir els objectius europeus de reducció de les víctimes. En concret, es posaran en marxa dos radars de tram entre els punts quilomètrics 2,103 - 5,150 de la C-16 que controlaran la velocitat al llarg d’aquests 3 km de longitud, en els dos sentits.
El límit màxim de velocitat permès en tot el tram controlat és de 80 km/h. En els darrers cinc anys, des del 2019 fins al 2023, en el tram afectat s’han registrat 25 accidents amb víctimes, dels quals 3 han estat mortals amb 3 persones mortes. Enguany, hi ha hagut 4 accidents amb víctimes en aquest tram, si bé cap ha estat mortal. Amb aquesta ampliació de la xarxa viària catalana equipada amb dispositius de control de velocitat, ja són 208 els quilòmetres controlats per aquest sistema de velocitat mitjana. Amb aquests nous dispositius, el conjunt de la xarxa viària catalana ja té 43 radars d’aquest tipus instal·lats.
Funcionament dels radars de tram
Aquest sistema de control de la velocitat mitjana funciona a través d’un equipament de reconeixement de matrícules situat a l’inici i al final del tram controlat, el qual mesura el temps de recorregut i en calcula la velocitat mitjana per determinar si s’ha superat el límit màxim de velocitat permès. Aquests cinemòmetres tenen l’objectiu de prolongar l'efecte de la reducció de velocitat durant diversos quilòmetres per fer un espai viari segur. Els principals avantatges dels controls de velocitat de tram són:
- Constitueixen una eina eficaç per reduir la sinistralitat i millorar la seguretat viària
- Eviten frenades sobtades
- Cobreixen de forma efectiva un tram sencer d’una via
- S’obtenen velocitats més igualades i uniformes al llarg de tot el tram
- És un element dissuasiu de gran efectivitat sobre el comportament dels conductors
- Aquest sistema complementa els sistemes de control convencionals, com els radars microones, de làser i els piezoelèctrics
Així mateix, convé destacar que l’SCT també controla la velocitat excessiva a través dels radars fixos que registren una velocitat en una ubicació concreta i, en alguns punts de la xarxa viària catalana, els Mossos d’Esquadra també fan tasques de vigilància amb radars mòbils. Aquest tipus d’infraccions també es detecten a través de l’helicòpter de Trànsit. Actualment, i comptant aquests nous cinemòmetres, a la xarxa viària catalana hi ha 248 punts de control, dels quals 43 són radars de tram. Els radars estan distribuïts tant en vies principals com secundàries, seguint criteris de priorització dels punts o trams on és necessari reduir la sinistralitat, i han demostrat que resulten efectius com a elements dissuasius per disminuir l’accidentalitat.