En el marc de la conversió de diversos carrers de l’Eixample de Barcelona en eixos verds durant l’anterior mandat, van aflorar un seguit de vies de tramvia que, conjuntament amb les llambordes que pavimentaven els carrers, havien quedat tapades per capes d’asfalt. Davant aquesta troballa, molt corrent en tota la ciutat, i fent cas a les demandes populars, l’Ajuntament va optar per incloure una secció d’aquestes vies, així com les llambordes corresponents, en un tram del carrer de Girona, concretament un traçat rectilini de 45 metres entre el carrer Diputació i la Gran Via, integrat en la reurbanització com a eix verd.

Ara bé, la instal·lació d’aquestes vies no ha anat acompanyada de cap tipus de contextualització, de tal manera que el vianant que es troba amb les antigues vies no troba cap explicació que permeti interpretar-les i entendre per què hi ha aquestes vies situades en aquell emplaçament. Davant aquesta situació, la Coordinadora Pro Museu Transport de Barcelona, plataforma que impulsa la conversió d’un espai firal de Montjuïc en un Museu del Transport, va demanar fa uns mesos a l’Ajuntament de Barcelona “la col·locació d’una placa metàl·lica a terra, com fan a altres ciutats, entre les vies preservades del carrer Girona, per on va circular el tramvia a Horta des de 1900”.

Ara, la petició ha rebut resposta, tal com apunta la mateixa plataforma per mitjà d’una piulada a la xarxa social X -antic Twitter-, però de la lectura de la mateixa es desprèn el qualificatiu que li dediquen: “Aquesta és la resposta esperpèntica que hem rebut avui”. En la resposta, signada per la regidoria de promoció econòmica, treball, feminismes i memòria democràtica, de la qual n'és responsable Raquel Gil (PSC), s’apunta que “les plaques i faristols de Memòria Democràtica responen a criteris específics que no inclouen la commemoració d’infraestructures de transport públic”, motiu pel qual “no es preveu la instal·lació d’un element commemoratiu en aquest cas”.

Cal tenir en compte, en tot cas, que va ser el mateix Ajuntament qui va adaptar el seu projecte de reurbanització del carrer Girona per donar resposta a una petició popular de preservar les vies trobades durant les obres, amb la decisió, molt limitada amb relació als trams de vies apareguts, de col·locar un tram al carrer Girona, i és per això que la Coordinadora Pro Museu Transport de Barcelona ha titllat d’esperpèntic el fet que no es contempli cap mena de placa de contextualització simplement perquè no està previst fer-ho en “la commemoració d’infraestructures de transport públic”.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!