L’estació de Sant Andreu ja encara la seva recta final de cara a la posada en servei el proper 11 de desembre, un cop acabin les últimes obres de connexió. La nova estació, que perdrà el cognom Comtal dins de l’anunciat canvi de noms d’estacions de tren i Metro, serà la més moderna i lluminosa de la xarxa catalana, però a més, tindrà un al·licient extra, un monumental mural que recorrerà els murs de les andanes i que ja està, també, en la seva fase d’acabament. Tal com es va anunciar a principis d’octubre, amb l’inici de les obres, es tracta de l’obra d’art urbà o ‘street art’ més grossa que s’ha efectuat en una estació de tren a l’estat espanyol.

Roc Blackbloc -amb casc taronja- i Miquel Wert, amb el mural al fons / Foto: Montse Giralt
Blackblock fent retocs al mural de l'andana de l'estació de Sant Andreu / Foto: Montse Giralt
Wert i Blackblock, els dos autors dels immensos murals de la futura estació / Foto: Montse Giralt

L’obra ha anat a càrrec de dos muralistes de reputació internacional, Roc Blackbloc i Miquel Wert, els quals aquest divendres han mostrat la feina als mitjans de comunicació i han pogut explicar que per a ells ha estat un repte, començant pel fet de col·laborar entre ells en el “més gros i ambiciós projecte fet amb un altre artista”, segons paraules de Miquel Wert. El mural, dividit en dues parts, una en cada paret de la zona subterrània de l’estació recull “la història del ferrocarril amb voluntat pedagògica i una mirada al futur”, segons ha declarat Roc Blackbloc i té una superfície total de 3.100 metres quadrats -equivalent a un terç d’una illa de l’Eixample de Barcelona- en dos panys de paret, un dels quals d'una mida de 200 metres de longitud.

Pels dos muralistes, l’encàrrec suposa un “certificat que el muralisme s’ha guanyat el seu lloc com a art”, i com una manera d’expressar la realitat que ens envolta. “L’art urbà és una eina per explicar coses”, apunta Blackbloc, mentre Wert afegeix, “suposa convertir una estació en una galeria d’art”. El mural principal, de 200 metres de longitud, és una “narració” sobre el desenvolupament de la història del tren, amb dates que marquen fites de l’evolució del ferrocarril, com la del 1848, primer línia ferroviària entre Barcelona i Mataró i 1854, data de la creació de la línia en direcció Granollers i la inauguració de l’estació de Sant Andreu Comtal. 

El mural, un viatge per la història del tren

Segons Blackbloc, l’obra no només mira al passat, sinó també al “futur, a la sostenibilitat i al respecte al medi ambient”, però sobretot, és un repàs per la història del tren. En colors clars i amables i afavorits per la il·luminació natural de grans lluernes que converteix aquesta estació soterrada en una experiència molt diferent de les de les habituals estacions fosques -la propera del Clot, per exemple-, el mural té dues parts. L’obra, feta de la mà de la productora barcelonina Rebobinart, ha estat batejada com ‘Fent via, fent vida’, té una superfície de 3.113 m², dividida en dues parts, 1.329 m² se situen al costat muntanya i 1.784 m² al costat mar. 

El mural de la banda mar mostra el desenvolupament del ferrocarril a Sant Andreu, els orígens de la línia Barcelona-Granollers, l’edifici històric de l’estació i els tallers de la Maquinista Terrestre i Marítima, a més de referències a la història del ferrocarril a Catalunya. Al seu torn, al costat muntanya es visibilitza l’aposta per un ferrocarril sostenible, destacant el triple paper del tren com a promotor de la mobilitat de proximitat, de les connexions interregionals i el transport de mercaderies, així com reproduccions de diferents bitllets de tren al llarg de la història. Encara en la fase final, es preveu que hi hagi codis QR per reforçar el caràcter didàctic de l’obra.

El manteniment, a càrrec d’Adif

Malgrat que l’obra està ja en la seva fase final, ja llueix com totes les coses a punt d’estrenar-se. En un àmbit net i polit, es pot gaudir de dos murals que estan pensats també per donar un al·licient als usuaris de la nova estació i que “durant els temps d’espera puguin disposar d’elements artístics i amb valor pedagògic”, segons ha assenyalat Lluís Ubalde, coordinador tècnic de la Sagrera - Sant Andreu d’Adif, que ha assegurat que l’obra donarà “ànima” a la nova estació, gràcies a “parets que transmeten informació i emocions i que arreli a Sant Andreu”.

Col·laboradors de Wert i Blackblock treballant en el mural del costat muntanya / Foto: Montse Giralt
Les feines del mural estan ja a la seva fase final, per tenir-lo enllestit l'11 de desembre / Foto: Montse Giralt
En el mural es reprodueixen bitllets de tren antics / Foto: Montse Giralt

Ara bé, per gaudir de l’obra completament cal assegurar-ne un correcte manteniment que n’eviti la degradació, l’enfosquiment i la vandalització. Per als autors, aquesta és una tasca que pertoca a Adif, tot i que, com a muralistes són conscients que “els espais urbans són vius i hi passen coses”. En aquest sentit, Adif serà l’encarregat de mantenir en bon estat l’obra. “Confiem que la mateixa qualitat del que hem fet motivi les ganes de respectar-la”, ha assenyalat Ubalde, per afegir que, en tot cas, serà Adif qui s'encarregui del manteniment com a part de l’estructura. La bona notícia, si de cas, és que els trens a vapor només formaran part del mural, i, per tant, no contribuiran a embrutar-lo amb els seus fums.