La xarxa de Metro en l’àmbit de Barcelona i els municipis adjacents està molt lluny de donar-se per completada, si és que mai es podrà considerar finalitzada. Tot i que en l’actualitat només hi ha una ampliació en marxa, la finalització del tronc central de l’L9/L10 que unirà els respectius ramals Nord i Sud -a la qual cal afegir, en l’àmbit d’FGC, el perllongament de l'L8 entre les estacions de Plaça d’Espanya i Gràcia-, sobre el paper encara hi ha moltes ampliacions més que haurien d’estar en execució o enllestides el 2030, encara que podria ser que no totes acabin veient la llum en aquest termini.

Encara que part d’aquests projectes semblen dormir el son dels justos en algun calaix de l’administració i temporalment es recuperen com va passar en el document presentat pel PSC per a negociar un acord de Pressupostos amb el Govern, on demanava impulsar les ampliacions de les línies de Metro 1, 3 i 4, el fet és que cap d’aquests projectes és en si mateix una novetat sinó que estan inclosos en l’anomenat Pla Director d’Infraestructures (PDI), el document mare de l’autoritat del Transport Metropolità (ATM) que recull totes les ampliacions previstes a mitjà i llarg termini i que té una periodicitat decennal.

El PDI vigent és el corresponent al període 2021-2030 i a banda d’altres actuacions previstes a FGC i TRAM, pel que fa al Metro inclou fins a vuit actuacions de les quals, com ja s’ha dit, només hi ha una en marxa, la del tronc central de l’L9/10, a banda que una altra s’ha complert parcialment, que és l’obertura de noves estacions al ramal Sud de l’L10. Pel que fa a la resta, el PDI preveu que es comencin a executar d’aquí al final de la dècada, però cal tenir en compte que no tots els projectes s’acaben duent a terme, ja que, en comparació amb el PDI 2011-20, de les 11 actuacions previstes la passada dècada només se'n van executar tres, mentre que la resta van passar al següent PDI. Encara més, alguns projectes fins i tot desapareixen, com el de l’L13 que apareixia al PDI 2001-2010.

A la plaça de Lesseps hi haurà en el futur una estació de Metro de l'L9/L10 / Foto: Carlos Baglietto

En tot cas, aquests vuit projectes d’ampliació de Metro inclouen la creació d’una quarentena d’estacions noves -de les quals només una desena formen part del tronc central de l’L9/10- que en alguns casos han canviat de nom, a més de noves connexions i estacions d’intercanvi que milloraran la connectivitat de les zones més perifèriques de la ciutat i de municipis que de moment queden fora de la xarxa de Metro, com Sant Just Desvern, Sant Joan Despí i Sant Feliu de Llobregat. Aquests són els vuit projectes previstos amb les seves corresponents estacions de nova creació:

L1 Fondo-Estació de Badalona

Una vella reivindicació de Badalona que de tant en tant apareix als mitjans de comunicació és l’esperada perllongació de l’L1 (la vermella) per la banda Besòs. La línia acaba actualment a l’estació de Fondo, al terme municipal de Santa Coloma de Gramenet, i la previsió és que en el futur arribi fins a l’estació de tren de Badalona, la qual cosa implicaria la creació de les següents estacions noves: Montigalà; Lloreda | Sant Crist; Bufalà; Badalona Pompeu Fabra, on enllaçaria amb l’L2, i Estació de Badalona, on tindria intercanviador amb l’estació de Rodalies. Segons el PDI vigent, actualitzat el juny del 2021, la previsió inicial era començar el 2025 la construcció del tram Fondo - Lloreda | Sant Crist que s’allargaria tres anys, i el 2028 començar el tram final que, com a molt aviat, estaria enllestit el 2031

L1 Hospital de Bellvitge-El Prat Estació

Una altra actuació prevista a l’L1 però en aquest cas per l’altre extrem, al sector Llobregat. Es tracta de fer arribar la línia vermella des del seu final actual a Hospital de Bellvitge fins a El Prat Estació, on enllaçaria amb l’estació de Metro de l’L9 i l’estació del Prat de Rodalies, així com amb l’estació d’AVE situada just al costat i que mai no ha entrat en funcionament. L’entrada en servei milloraria parcialment els accessos a l’aeroport del Prat. Segons el PDI es contempla la possibilitat d’una estació intermèdia a la zona d’expansió urbanística del Centre Direccional, on ja hi ha una estació fantasma, La Ribera, que forma part del recorregut de l’L9. En tot cas, es tracta d’un projecte a llarg termini perquè de moment tot el que hi ha previst és redactar l’estudi informatiu el 2025 i el projecte constructiu el 2028. De l’execució, de moment, no hi ha previsió.    

L2 Sant Antoni-Parc Logístic

Pel que fa a l’L2, aquest sí que és un projecte a llarg termini i al PDI ja es dona per fet que la construcció es preveu més enllà del 2030, tot i que es tracta d’una obra que podria ser tot un revulsiu per tot l’àmbit de Montjuïc i els seus usos lúdics, culturals, esportius i turístics, perquè inclou dues estacions dins l’àmbit de la muntanya. El perllongament de l’L2 entre Sant Antoni i Parc Logístic, on enllaçaria amb l’L9, començaria desviant el recorregut actual que mor a Paral·lel i fer-lo enllaçar amb l’estació de l’L3 de Poble Sec. Des d’allà s’endinsaria a Montjuïc amb una estació amb aquest mateix nom situada entre la Font Màgica i el Palau Nacional, i una altra a la Foixarda, en l’àmbit de l’Anella Olímpica. Per l’altra banda de la muntanya passaria per Foc, enllaçant amb l’L10 i per Fira i Parc Logístic on enllaçaria amb l’L9. Encara a més llarg termini, l’L2 hauria de poder arribar a l’aeroport, amb un accés en metro molt més directe des del centre de la ciutat que l’actual. Segons el PDI el projecte constructiu està finalitzat i pendent d’aprovació però no hi ha programació prevista dins aquesta dècada.

L3 Zona Universitària-Sant Feliu de Llobregat

El perllongament de l’L3 del Metro en direcció al Baix Llobregat és un dels projectes més ambiciosos que hi ha sobre la taula, però també dels que encara trigaran molt a veure la llum. Inclou nou noves estacions a partir de la de Zona Universitària en una línia que per aquesta banda no ha crescut des de l’any 1975 i enllaçaria Barcelona amb quatre municipis del Baix Llobregat. Les estacions previstes són les de Finestrelles | Sant Joan de Déu i Pont d’Esplugues (a Esplugues de Llobregat); Sant Just Centre (a Sant Just Desvern); Hospital Sant Joan Despí | TV3, Avinguda Barcelona, Sant Joan Despí i Torreblanca (a Sant Joan Despí), i Pla del Vent i Sant Feliu (a Sant Feliu de Llobregat). De moment, de tot plegat hi ha previst de completar el projecte constructiu el 2029.

L3 Trinitat Nova-Trinitat Vella

Per l’altra banda de l’L3 hi ha previst un perllongament aparentment senzill, el de connectar els barris de la Trinitat Nova i la Trinitat Vella amb la línia verda, que només requereix l’estació d’enllaç amb l’L1 a la Trinitat Vella. Segons el PDI es preveu que el 2026 estigui redactat el projecte constructiu mentre l’execució està pendent de programació. Cal tenir present que entre les estacions de Metro de Trinitat Nova (L3, L4 i L11) i de Trinitat Vella (L1) hi ha poc més de 900 metres de distància en línia recta, un recorregut curt que amb el perllongament de la línia verda  connectarà no només els dos barris de la Trinitat, sinó també dos districtes, Nou Barris -on hi ha la Trinitat Nova- i Sant Andreu -on hi ha la Trinitat Vella-, però alhora permetrà una connexió en malla -no radial- en una xarxa de Metro on en l’actualitat, per connectar les dues Trinitats amb un sol transbordament cal desplaçar-se fins a l’estació d’Urquinaona.

L4 La Pau-La Sagrera

L’àmbit de la Sagrera és dels que ha d’evolucionar més en els propers anys, en especial per la futura inauguració de l’estació intermodal de la Sagrera, que integrarà serveis ferroviaris de Rodalies i d’Alta Velocitat amb estacions de Metro i d’autobús. Una part de tota aquesta obra afecta l’L4 del Metro, que es perllongarà des de La Pau fins a l’actual estació de Metro de La Sagrera i l’estació de tren de La Sagrera-Meridiana i que inclourà les noves estacions de Santander, situada al carrer del mateix nom; la d’Estació de la Sagrera, a la futura estació intermodal, on també enllaçarà amb les línies 9 i 210 del Metro i finalment a La Sagrera, amb enllaç amb les línies 1 i 5 del Metro. A banda de la confusió evident en la nomenclatura, el PDI preveia que aquest perllongament estés operatiu a partir del 2024, però tot sembla indicar que s’obrirà en paral·lel a la futura estació intermodal.

L9 Zona Universitària - La Sagrera

El tronc central de les línies L9/L10 és la gran infraestructura en construcció actualment a Barcelona. Tot i arrossegar dècades d'endarreriment, la data de finalització del 2029 sembla plausible un cop l’abril del 2022 es van començar a reprendre les obres per perforar els 4 quilòmetres de túnel pendent. El calendari previst actualment, segons es va fer públic el desembre del 2020, és obrir la línia en tres tongades. La primera comprendria les estacions de Lesseps, Guinardó i Sagrera-TAV i entraria en funcionament el 2026, de manera que el ramal Nord que ara mor a La Sagrera podria arribar fins a Lesseps. En una segona onada d’obertures, prevista pel 2027, s’habilitaran les estacions de Camp Nou (que de fet, no forma part del tram central i actualment es podria considerar com una estació fantasma), Sarrià, Mandri, Sanllehy i Plaça Maragall, de manera que ja es podria fer el recorregut sencer. Finalment, entre 2028 i 2029 s’obririen les estacions pendents de Campus Nord, Manuel Girona i Putxet. Almenys sobre el paper, amb aquest calendari encara quedarien pendents d’obrir a l'L9 les estacions de La Ribera —al Prat de Llobregat i de moment, del tot innecessària, ja que es troba en un descampat—, Prat de la Riba i Muntanya.

L10 Pratenc-Zona Universitària

L’última actuació prevista és, de fet, de les més avançades, tot i que també porta un cert retard. En l’actualitat el ramal sud de l’L10 fa el trajecte Collblanc - ZAL | Riu Vell, des que el novembre del 2021 es van inaugurar les estacions de Port Comercial | La Factoria, Ecoparc i ZAL | Riu Vell. El que queda per completar aquest tram pel costat muntanya és posar en servei l’estació de Camp Nou, que està prevista pel 2027, i entroncar a Zona Universitària amb el tram central de l’L9/L10. Pel costat mar queden pendents les estacions de Motors i Pratenc, que serà el nou final de línia. Segons el PDI, Motors es podria obrir el 2028, mentre encara no hi ha data per a Pratenc.

--

Imatge principal: La futura estació de Camp Nou formarà part de l'L9/10. Està previst que obri el 2027 / Foto: Carlos Baglietto