L’inici, dilluns vinent, del mes de juliol, suposarà, com cada any, el començament a Barcelona de les obres públiques que aprofiten l’estiu per fer grans intervencions en la via pública i que afecten el dia a dia de la ciutat, sovint amb talls de trànsit i readaptacions del transport públic. Aquest 2024 seran una cinquantena d’obres en tota la ciutat les que aprofitaran els mesos de juliol i agost, aprofitant un escenari de menor mobilitat viària, amb poca activitat docent i esportiva, per posar potes avall Barcelona en el ja conegut ‘Catàleg d’obres d’estiu’, presentat aquest dijous a l’Ajuntament de Barcelona.
En total es tracta de 49 obres d’importància, algunes de les quals ja estan en marxa però aprofitaran l’estiu per accelerar els treballs i minimitzar les afectacions. Algunes d’aquestes obres ja en marxa són la reforma de la Rambla, on han començat ja els treballs per zones en vertical, amb importants canvis de la circulació; les de la Via Laietana, que continuen endavant malgrat l’últim revés judicial que posa en dubte el procediment pel qual es va aprovar la reforma del tram superior, i la urbanització de la plaça de les Glòries i l’avinguda Diagonal en el tram afectat pel perllongament del tramvia fins a Verdaguer, ja pràcticament finalitzat i on es manté la previsió d’inaugurar el servei a la tardor i la realització de proves de circulació sense passatge ja aquest mateix estiu. També cal tenir en compte l’adequació dels entorns de l’estació de Sants, on es reconduirà el trànsit a la banda mar, i la reurbanització de la ronda de Sant Antoni. També serà d'envergadura l'inici de les obres de cobertura de la ronda de Dalt, amb eliminació de carrils de trànsit.
També cal incloure en aquestes grans intervencions les afectacions al transport públic, algunes ja en marxa com les actuacions a les L5 i L2 del Metro i les que començaran a l’agost a les línies L4 i L10 Nord, així com les obres ja en marxa de perllongament de l’L8 d'FGC entre les estacions de Plaça Espanya i Gràcia, que ja han suposat afectacions al trànsit privat, a les quals s’afegiran de noves durant els mesos de juliol i agost amb redireccions dels vials i, sobretot, l’inici de l’ocupació i tala d’arbres al parc de Joan Miró a partir del 15 de juliol. En aquest àmbit d’infraestructures de transport també es treballa en l’ampliació del vestíbul de l’estació de Metro de Glòries; la implementació d’un carril bus al tram de la Diagonal al límit del terme municipal de Barcelona i connectat amb la B-23, i un carril bici al carrer Escòcia entre Felip II i l’avinguda Meridiana.
Eliminació dels carrils reversibles de la Diagonal
Pel que fa a les pavimentacions, hi haurà dues actuacions principals, la dels carrers de Sants i Creu Coberta entre la plaça Espanya i l’avinguda Madrid, prevista els dies 10 i 11 d’agost, i la pavimentació de l’avinguda Diagonal entre l’avinguda del Doctor Marañón i la plaça de Francesc Macià, entre el 12 i el 23 d’agost, que té la particularitat que suposarà l’eliminació dels carrils reversibles, que segons el govern municipal fa anys que no es fan servir i han quedat obsolets en les estratègies actuals de mobilitat. Altres actuacions de pavimentació previstes estan situades el carrer del Torrent de l’Olla, el carrer de Dante Alighieri, així com la Via Favència, i altres intervencions més puntuals en carrers de la Barceloneta i la plaça Mons. Finalment, també hi haurà altres intervencions en les infraestructures de serveis en diferents punts de la ciutat.
“Som molt conscients de l’impacte que generen les obres a la ciutat”, ha afirmat la primera tinenta d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona, Laia Bonet, en la presentació del catàleg d’obres, però ha recordat que es fan a l’estiu per “minimitzar” les afectacions i ha demanat “comprensió i paciència, perquè les obres d’avui són la ciutat de demà”. Així mateix, Bonet ha destacat que les obres de pavimentació suposaran treballar en una superfície de 100.000 metres quadrats, “més del doble del que es va fer l’any passat” i que tot plegat suposarà una inversió de 29 milions d’euros, tenint en compte, això sí, que hi ha intervencions com el perllongament de l’L8, que no les finança l’Ajuntament.
Així mateix, la tinenta d’alcaldia ha volgut apuntar que en el marc de les actuacions d’infraestructures de serveis tindrà una especial incidència en la millora de la xarxa d’aigua freàtica. “Recordem que seguim en sequera i hem de ser responsables i ambiciosos en l’aprofitament de l’aigua freàtica”, ha insistit. Finalment, Bonet ha apuntat que la plaça Espanya i el seu entorn i a causa del perllongament de l’L8 d’FGC, serà el punt de la ciutat amb més afectacions.