Amb l’arribada de l’estiu arriben les grans obres a la xarxa de Metro de Barcelona, que aquest 2024 afectaran un total de quatre línies, una de les intervencions més àmplies dels darrers anys, amb una inversió total de 25 milions d’euros. En concret, les intervencions afectaran les línies L5, L2, L4 i L10 Nord -per ordre d’importància pel que fa a nombre d’estacions afectades-, amb un calendari que comprèn des del 25 de juny fins a l’1 de setembre, per bé que algunes de les actuacions estaran enllestides abans per interferir al mínim en la celebració de la Copa Amèrica de Vela.

Aquestes obres tenen com a objectius principals la millora del servei a partir de la millora la fiabilitat de les línies, la reducció del nombre d’incidències i la reducció de vibracions. El conseller delgat de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Xavier Flores, ha apuntat que enguany “hi ha molts talls, però són molt independents entre si”, de manera que no suposaran una afectació global, sinó que incidiran en diversos punts de Barcelona i l’Àrea Metropolitana, en concret a Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat i l’Hospitalet de Llobregat en el cas de l’L5, als barris del Besòs de Barcelona en el cas de l’L4 i a Badalona pel que fa a l’L10 Nord. El centre de Barcelona només es veurà afectat pel tall de l’L2, però també és el que es produirà “en un espai amb moltes alternatives de transport”. En tot cas, en la majoria de casos la millor alternativa de transport és “la mateixa xarxa de Metro”.

 

Tall de l’L5, entre Cornellà Centre i Collblanc

El tall més extens és el que afectarà l’L5 del Metro (línia blava), que deixarà sense servei tot el tram entre Cornellà Centre i Collblanc, és a dir vuit estacions, incloses les de Gavarra, Sant Ildefons, Can Boixeres, Can Vidalet, Pubilla Cases i Ernest Lluch. Tot el tram quedarà sense servei entre el 25 de juny i l’1 de setembre, de manera que l’L5 funcionarà només en el tram entre Collblanc i Vall d’Hebron. En aquest cas, les obres previstes són la renovació integral de la via i la instal·lació d’un aparell de via tipus ‘bretelle’ -desviament en forma de creu de sant Andreu que enllaça dues vies paral·leles i que permet el canvi de sentit dels combois-. A més, es farà el recrescut de les andanes a Cornellà Centre per millorar l’accessibilitat. Es preveu afectació a uns 72.000 passatgers els dies feiners de juny i juliol i d’uns 66.000 a l’agost, prenent com a referència les validacions del 2023, i la inversió serà de 16 milions d’euros. 

Les alternatives de transport a l’L5 seran un autobús llançadora que unirà totes les estacions afectades excepte la de Can Vidalet, però amb una novetat respecte a operatius similars, ja que també farà parada en tres estacions de l’L1, Rambla Just Oliveras, Can Serra i Florida, amb la intenció de redirigir els passatgers cap a aquesta línia. El bus llançadora es complementarà amb un segon bus llançadora que farà només el trajecte entre Can Serra i Can Vidalet, ja que aquest barri d’Esplugues, a causa dels seus carrers estrets, no permet l’accés d’autobusos articulats. Al bus llançadora se sumen, com a alternatives, l'L1 del Metro, que fa un recorregut paral·lel, les línies T1 i T2 del TramBaix, els autobusos D20 i H8 i els serveis de Rodalies R1 i R4, amb parada a les estacions de Cornellà i l’Hospitalet.

Tall de l’L2, entre Paral·lel i Sagrada Família

El tall estiuenc de l’L2 (línia lila) afectarà el tram entre les estacions de Paral·lel i Sagrada Família, amb cinc estacions intermèdies: Sant Antoni, Universitat, Passeig de Gràcia, Tetuan i Monumental. El tall començarà el 25 de juny i finalitzarà el 25 d’agost, temps durant el qual l’L2 funcionarà en el tram entre Sagrada Família i Badalona | Pompeu Fabra. En aquest cas, es treballarà en la substitució de fixacions de via per reduir les vibracions i renovació dels quadres elèctrics de les estacions de baixa tensió, i es preveu que s’afectarà uns 66.000 passatgers diaris al juliol i uns 54.000 a l’agost. En aquest cas les obres són realitzades per la Generalitat amb una inversió de 5,6 milions d’euros.

Pel que fa a les alternatives de transport, en aquest cas no hi ha previst cap bus llançadora, ja que el recorregut de l’L2 afectat, que coincideix amb el centre de Barcelona, compta amb una xarxa de transport públic prou densa per assumir les afectacions, a més de comptar amb un increment de l’oferta entre un 6 i un 12%. En aquest sentit, es recomana utilitzar el tram de l’L1 entre Universitat i Clot; el tram de l’L3 entre Paral·lel i Diagonal; el tram de l’L5 entre Diagonal i Sagrada Família, i el tram de l’L4 entre Girona i La Pau només fins al 27 de juliol com a principals alternatives, a més de les línies de bus D50, H12 i H16

Tall de l’L4, entre La Pau i Selva de Mar

El tercer tall d’aquest estiu afectarà l’L4 (línia groga) en el tram entre les estacions de La Pau i Selva de Mar, amb tres parades intermèdies, Besòs, Besòs Mar i El Maresme | Fòrum, de manera que l’L4 funcionarà en el tram entre Trinitat Nova i Selva de Mar. El tall tindrà lloc entre el 27 de juliol i el 22 d’agost, per dur a terme treballs per a la instal·lació d’un ascensor a La Pau i la renovació de la senyalització i instal·lació d’un desviament ‘bretelle’ per incrementar la capacitat de l’L4 en el futur. Es preveu afectar uns 31.000 passatgers al juliol i uns 25.000 a l’agost. La inversió de l’actuació serà de 4 milions d’euros.

Com a alternativa de transport es recomana principalment l’L2, que permet connectar La Pau amb Passeig de Gràcia, però en aquest cas sí que hi haurà un bus llançadora que farà el recorregut del tram de metro tallat amb parada en totes les estacions afectades. Addicionalment, serviran d’alternativa el bus V32, la línia interurbana B25 i les línies T4, T5 i T6 del TramBesòs.

Tall de l’L10N, entre Gorg i La Salut

Finalment, el quart tall serà a l’L10 Nord (línia blau cel) i afectarà només dues estacions, Gorg i La Salut, de manera que l’L10N funcionarà entre Sagrera i La Salut. El tall tindrà lloc entre el 5 i el 25 d’agost i en aquest cas la intervenció serà la renovació d’un canvi de vies ‘bretelle’ a Gorg per reduir vibracions i es preveu una afectació d’uns 7.000 passatgers a l’agost. Les obres tindran un cost d’1 milió d’euros.

En aquest cas, cal tenir en compte que l’L10N funcionarà amb el servei habitual entre Sagrera i Bon Pastor, però allà caldrà baixar del comboi i esperar un metro-llançadora a la mateixa andana per continuar el recorregut fins a La Salut, ja que amb l’estació de Gorg fora de servei només es podrà fer d’aquesta manera. Entre Gorg i La Salut hi haurà un bus llançadora amb parada a les dues estacions.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!