Reduir l’ús del vehicle privat en l’àmbit dels desplaçaments laborals i arribar a un 85% de la mobilitat en modes sostenibles a final de dècada són els grans reptes estratègics del Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2025-2030, presentat aquest dijous per l’Ajuntament de Barcelona. Es tracta d’un document que recull els grans eixos d’actuacions a mitjà termini a partir d’una radiografia de la situació actual i que, en tot cas, desestima l’aplicació d’algunes mesures de xoc com l’aplicació d’un peatge urbà per als vehicles privats d’entrada a la ciutat de Barcelona o la creació de zona blava d’aparcament per a motos.
El nou PMU, que ha estat presentat a la sessió plenària del Pacte per la Mobilitat es portarà a aprovació inicial a la Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Mobilitat i Habitatge durant el primer trimestre de l’any, amb l’objectiu que es pugui aprovar definitivament a finals d’any. En tot cas, es tracta d’un document que fixa els grans eixos estratègics i no les actuacions concretes que s’han de dur a terme per aconseguir-los, per bé que s’inclouen recomanacions, entre les quals la conclusió de la unió de tramvies per la Diagonal o l’ampliació de la xarxa de bicicletes compartides, en aquest cas amb un horitzó, 2027/2028, quan finalitzaran les actuals concessions de Bicing, AMBBici i bicicletes compartides privades, o el reforç de mesures de la ZBE.
Ara bé, segons fonts municipals, entre aquests grans eixos d’actuació en els propers anys no s’inclouen mesures com la implementació d’un peatge urbà, una mesura de xoc defensada per algunes entitats civils, que significaria cobrar els vehicles privats que entrin a la ciutat. “L’eficàcia d’un peatge urbà és dubtosa” han apuntat aquestes fonts, assenyalant l'exemple de Nova York, malgrat que el mateix PMU proposa incrementar el concepte d’Àrea Urbana amb Regulació d’Accés (AURA), un seguit de polítiques que inclouen “des de la pilona fins a la ZBE”. “En aquest moment al pla de mobilitat no es contempla com a necessària l’aplicació d’un peatge urbà”, han apuntat les citades fonts, assenyalant que “no es contempla la fiscalització d’entrades i sortides de la ciutat” i afegint que la millor manera de regular l’accés és per mitjà de la “regulació de l’estacionament”.
Així mateix, també es descarta actualment la imposició de zones blaves de pagament per a motos, una possibilitat apuntada també per entitats civils per a l’estacionament en vorera. En aquest sentit, les mateixes fonts han apuntat que “avui per avui no està previst cobrar per aparcar motos”, a més d’assenyalar que sí que es volen incidir en altres regulacions com l’ús de l’espai combinat de motos i cotxes, una possibilitat ja en pràctica al carrer Muntaner, on hi ha places reservades a motos durant el dia en què també poden aparcar cotxes en horari nocturn.
Tres eixos i trenta-dues mesures
El PMU 2025-2030 es basa en tres eixos estratègics que es desenvolupen en trenta-dues mesures. El primer eix és el disseny i gestió de l’espai públic per una mobilitat segura, eficient i sostenible, que inclou dotze recomanacions:
- Incrementar l’espai pacificat a la xarxa de mobilitat quotidiana
- Millorar la qualitat de la xarxa de mobilitat quotidiana
- Millorar la convivència de la mobilitat turística i la quotidiana en els Espais de Gran Afluència (EGA)
- Dissenyar l’espai públic al voltant dels principals nodes de mobilitat per potenciar la intermodalitat
- Transformar l’espai viari adequant-lo a les necessitats de l’autobús
- Millorar l’estacionament del transport discrecional i el transport turístic
- Millorar el servei i la gestió del taxi
- Millorar i ampliar la infraestructura ciclista
- Ampliar i millorar el servei del Bicing
- Ordenar i millorar la gestió de l’estacionament DUM a la via pública
- Ampliar la infraestructura DUM fora de la via pública
- Garantir carrers segurs, amb velocitats i dissenys adequats per cada via
El segon eix és el d’avançar cap a un sistema de transport públic que capti més viatgers, amb vuit propostes:
- Millorar l’eficiència i qualitat de l’autobús urbà
- Consolidar i ampliar la xarxa del tramvia
- Prioritzar el transport públic en superfície i la mobilitat sostenible en els eixos viaris d’entrada a la ciutat
- Construir intercanviadors pel bus als accessos de la ciutat
- Millorar la xarxa ferroviària a través de l’impuls del manteniment de les instal·lacions actuals
- Prioritzar la posada en marxa de les ampliacions i els intercanviadors de la xarxa ferroviària d’alta capacitat
- Assegurar un finançament òptim del transport públic
- Garantir una gestió inclusiva del transport públic en accessibilitat, seguretat i igualtat
Finalment, el tercer eix proposa la reducció de la dependència de la mobilitat privada i la mitigació de les seves externalitats a partir d’aquestes dotze recomanacions:
- Implementar una àrea urbana amb regulació d’accés
- Dissuadir l’ús del vehicle privat amb polítiques d’estacionament
- Promoure l’elaboració de plans de desplaçament d’empresa (PDE) i plans de mobilitat als equipaments bàsics
- Vincular la fiscalitat del vehicle privat a la mobilitat sostenible
- Millorar les dades i el coneixement de la mobilitat
- Desplegar campanyes per a una mobilitat més sostenible
- Incorporar la visió de la mobilitat sostenible en la gestió de la planificació urbanística
- Impulsar millores tecnològiques per facilitar la inclusió i seguretat
- Accelerar l’electrificació i renovació del parc circulant amb zero emissions
- Reduir les emissions contaminants del trànsit
- Millorar la qualitat acústica a causa del trànsit
- Fer de les rondes una infraestructura de transport més eficient, millor integrada i més segura