La confrontació entre el sector del taxi de Barcelona i les empreses que actuen sota llicència de Vehicle de Transport amb Conductor (VTC) està lluny de donar-se per acabada. Sense anar més lluny, les VTC tenen prevista una marxa lenta aquest dimarts, 11 de març, contra el que consideren intents de fer-los desaparèixer, i precisament en la vigília, o sigui, aquest mateix dilluns, s’ha donat a conèixer un estudi, encarregat per Élite Taxi, que va precisament en aquesta direcció o, com a mínim, en la defensa de la proporció 1/30 -una llicència de VTC per cada 30 de taxi-, ja que conclou que l’augment de llicències de VTC “congestionaria l’espai públic”, en paraules de Tito Álvarez, portaveu d’Élite Taxi.
L’estudi ‘Mobilitat i ocupació viària a Barcelona: anàlisi comparativa de taxis i VTC’ ha estat elaborat per Joan Velázquez Ameijide, enginyer i doctor per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i Sergi Cutillas Márquez, economista Máster en Política de la Competència i Regulació de Mercats, ha treballat amb dades del mateix Ajuntament de Barcelona i seguiment de moviments a taxistes per dibuixar tres escenaris possibles sobre l’ocupació dels vials públics segons el nombre de llicències VTC existents, per concloure que, a més augment de VTC, més congestió. Aquesta informació, apunta Cutillas, servirà per “fonamentar” la sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) que considerava que no hi havia fonaments per restringir les VTC a la ràtio 1/30.
A més VTC, més congestió
L’esmentat estudi arriba a una conclusió que podria semblar evident, com més vehicles en circulació, més congestió del trànsit, però ho fa posant dades. En concret, l’estudi apunta que l’actual flota de taxis, amb 10.521 llicències a l’Àrea Metropolitana de Barcelona, suposa una ocupació de l’espai viari d’un 11,64%, mentre que en el model actual, amb unes 1.400 llicències VTC en circulació, aquestes ocupen un 4,00% de l’espai disponible, una “desproporció”, segons Velázquez, que s’explica per elements com una velocitat comercial més lenta i el fet que no poden circular pel carril Bus -una eventualitat que es descarta de ple des del sector del Taxi-, per apuntar que “incrementar el nombre de llicències de VTC suposaria una saturació insostenible de la via”.
De fet, segons els càlculs de l’estudi, si totes les llicències atorgades de VTC, actualment 3.754 -que es podrien multiplicar en el futur en cas de liberalització total-, circulessin pels carrers de Barcelona, ocuparien un 10,72% de l’espai viari. El tercer escenari, el reclamat pels taxistes, és el de la proporció 1/30, que rebaixaria l’ocupació dels carrers a un 1% per part de les VTC. Per tot plegat, l’estudi reclama el “rebuig a l’increment de la flota de VTC”; “restablir la limitació de VTC”, i “prioritzar l’eficiència del taxi”. Per la seva banda, Álvarez, ha reclamat posar topalls a la proliferació de VTC en la futura llei catalana i ha apuntat que aquest informe serà “crucial” perquè l’administració prengui les seves decisions en el camp de la mobilitat.