Amb l’eclosió de la pandèmia de la Covid i la instauració de l’estat d’alarma el març del 2020, els ajuntaments van haver d’afrontar un seguit de despeses per la via d’urgència per poder frenar, en la mesura del possible, l’expansió de la malaltia. Més enllà de despeses sanitàries, que van ser les més importants en un mercat voluble on els preus canviaven diàriament i, com va passar a Madrid, alguns comissionistes es van fer d’or, l’Ajuntament de Barcelona va dedicar gairebé un 10 per cent de les despeses extraordinàries en les controvertides actuacions d’urbanisme tàctic, amb un preu total de 8,4 milions d’euros, segons avança ‘El Periódico’.
L’esmentat mitjà apunta, en un ampli informe sobre les despeses ocasionades al consistori de la capital de Catalunya per la pandèmia de la covid-19, que es van gastar més de 12 milions d’euros a obra pública, dels quals prop de vuit milions i mig van anar a l’anomenat urbanisme tàctic, amb exemples com la polèmica ampliació de les voreres de la Via Laietana, amb una franja habilitada per a vianants però ocupada impunement per ciclistes, o els eixos de vianants dels carrers Girona, Rocafort i Consell de Cent, que contenien polèmics blocs de formigó i que ben aviat es van degradar i van haver de ser repintats.
Més de 4 milions en terrasses
Segons ‘El Periódico’, actuacions concretes com les esmentades anteriorment més els talls de trànsit als laterals de la Diagonal i la Gran Via van tenir un cost de 3,86 milions d’euros, mentre que una altra de les mesures més discutides, l’increment de l’espai públic per destinar-lo a la reobertura de les terrasses amb el relaxament de les mesures anticovid -amb paper destacat dels blocs de formigó grocs tipus new jersey- va comportar una factura de 4,47 milions d’euros. Una altra despesa menor, de muntatge i desmuntatge d’estacions de Bicing (18.125 euros) completa els 8,4 milions assenyalats.
Cal recordar que el novembre passat, un informe del Tribunal de comptes ja va qüestionar part dels contractes tramitats per l’Ajuntament de Barcelona en actuacions a l’espai públic com a fre a la covid per la via d'emergència. Com els contractes van ser desenvolupats de manera excepcional i sense necessitat de concurs públic, el Tribunal de Comptes va concloure que el 14% dels contractes que va fiscalitzar presentaven alguna incidència perquè la justificació per la tramitació d'emergència va ser "indeguda, inadequada o insuficient". Entre aquests contractes, n'hi havia cinc per un import d'1,9 milions d'euros en concepte d'actuacions a l'espai públic, entre els quals els eixamplaments de voreres a base pintura en calçada.